Kirkaisu

Elokuvasta

Elokuvan nimi: Kirkaisu
Genret: ,
Maat:
Alkuperäinen nimi:¿Quién puede matar a un niño?
Valmistusvuosi:1976
Pisteytyksiä: 9
Tarkka arvio: 4.22

Arviot

Ei missään vaiheessa noudata mitään kaavaa, vaan luo täysin sairaan ja häikäilemättömän kuvan lapsista.

Hurjan pitkän metsästyksen jälkeen sain vihdoin hommattua Narciso Ibáñez Serradorin kehutun Who Can Kill a Childin. Ennakko-odotukset olivat todella korkella ja pelko siitä, ettei leffa olisi kaiken sen hypen arvoinen, oli suuri. Onneksi sain kuitenkin todeta kaiken hypen olleen oikessa ja huokaista helpotuksesta. Tämä on kaiketi yksi maailman parhaista kauhuelokuvista. Nuori pariskunta matkaa syrjäiselle saarelle, […]

Arvosteltu: 02.12.2007

Kommentit & Pisteytykset

Joku

Who Can Kill a Child? on oikein laadukas espanjalainen hiukan unohdettu kauhufilmi. Premissi on hyvin pitkälti sama kuin esimerkiksi myöhemmin ilmestyneessä Stephen Kingin Maissilapsissa. Eli vinksahtaneet lapset ovat ottaneet haltuunsa kokonaisen kylän ja tappaneet kaikki aikuiset. Tosin tässä elokuvassa tuota uhkaa ei selitellä niin vahvasti millään uskonlahkoilla tai muilla hörhöilyillä. Who Can Kill a Child? pelaakin hienosti just nimensä mukaisella ajatuksella ja onhan tuo elokuvan tilanne ihan täysin absurdi, siis mitä siinä itse kukin pystyisi tekemään? Elokuvan intro aitoine raakuuksineen asettaa tähän heti alusta tunnelman kohdilleen. Eikä itse loppuleffakaan ole mikään lohdullinen tapaus tai vailla graafista osastoa. Ei tää nyt mikään gore-pläjäys ole, mutta enemmänkin ajatuksen tasolla melko nasty elokuva. Etenkin ihan viimeiset loppukuvat lyö tylysti viimeisen naulan arkkuun. Kuvaus on muuten myös erittäin laadukasta ja veritöiden näyttämönä toimiva seesteinen ja kaunis pikku kyläpahanen hienosti valittu miljöö. Näyttelijäsuoritukset on myös ihan mukiinmeneviä. Lapsihahmoja vaivaa aika usein kauhuelokuvissa epäuskottavuus mutta tässä nuo on pidetty sopivan kasvottomina, lähes aavemaisina tapauksina. Tämä toimii kyllä elokuvan eduksi.

Ei tämä omaan makuun mestariteos elokuvana ole, mutta oikein viihdyttävä ja tajuntaan iskevä tapaus kuitenkin. Eurooppalaisen kauhuelokuvan ystävien kannattaa tämä ottaa haltuun. Mondo Macabro on jälleen tehnyt todellista kulttuurityötä tuodessaan tälläisen ”hidden gemin” blu-raylle!

keijomies
BIGchill