Arviot
Realistinen kuvaus keskitysleiristä.
Yö ja usva on ensimmäisiä dokumentteja, joka jo ensiminuuteilla kiinnittää katsojan huomion pelkästään kuvaruutuun. Kaikki muu katoaa mielestä ja ainoastaan Yö ja usva sykittää päässä. Dokumentti on realistinen kuvaus keskitysleiristä. Paikasta jossa ei ollut inhimillisyyttä. Paikasta jossa ihmiset eivät olleet ihmisiä. Siinä näytetään natsien tekemiä kauheuksia ihmisille ja niiden lopputulos: miljoonia ihmisiä kuolleina. Itse murhanäytelmään […]
Tästä järkyttävästä puolituntisesta on leikki kaukana.
Yö ja usva on ehkä järkyttävin, karmein, kauhistuttavin ja järisyttävin elokuva mitä on koskaan tehty. Syy, mikä tekee filmistä niin kammottavan ikimuistoisen, on se että mikään siinä ei ole näyteltyä. Jokaikinen seikka, kaikkein kamalimmatkin kuvat ovat täysin totta. Yö ja usva on tarina helvetistä, josta me saamme syyttää ainoastaan itseämme. Yö ja usva on noin […]
Moraalisesti ja älyllisesti haastavimpia elokuvia ikinä.
Alain Resnaisin Yö ja usva on yksi ihmiskunnan hienoimpia aikaansaannoksia. Lyhytdokumenttielokuva on moraalisesti ja älyllisesti haastavimpia elokuvia ikinä. Se ei pakene moraalisten käsitysten yläkulmiin. Resnaisin leikittely ajan ja sen merkityksen kanssa ei voi aiheuttaa muuta kuin kunnioitusta. Väri- ja mustavalkokuvaus vaihtelee taidokkaasti ja elokuva tekee olon vaikeammaksi kuin Schindlerin lista ikinä! Näin elokuvan valkokankaalta Suomen […]
Oikeaa kauhua taitaa sittenkin olla totisen todellisuuden kuvailu.
Kamera halkoo autioita kuoleman raiskaamia keskitysleirien maita. Ruostuneet piikkilanka-aidat seisovat autiudessa järkähtämättöminä, kuin monumentteina siitä kauheudesta, mitä niiden sisäpuolella on koettu… Paha sanoa, miten tätä nyt jatkaisi. Meinaa olla niin sanotusti pala kurkussa. Kauhuelokuvan, niin kuin se nykyään ymmärretään, käsite on entistä laimeampi: oikeaa kauhua taitaa sittenkin olla totisen todellisuuden kuvailu eikä fiktiivinen tyhjänpäiväinen verellä […]