Leffa toimii samalla idealla kuin ykkönen ja suurin piirtein samoin vitsein.

McCalisterien perhe on taas lähdössä jouluksi lomalle muutaman sukulaisen kanssa. Tällä kertaa he aikovat lähteä Floridaan. Macaulay Culkinin esittämä Kevin eksyy perheestään lentokentällä ja menee väärään koneeseen. Muu perhe lähtee Floridaan ja Kevin New Yorkiin. Hän on onnistunut saamaan isänsä luottokortin käsiinsä ja siitähän riemu alkaa. Hän menee asumaan huippuhienoon hotelliin. Lähistöllä pyörivät myös ykkösestä tutut roistot Harry (Joe Pesci) ja Marv (Daniel Stern). Tällä kertaa heillä varastamisen kohteena on suuren lelukaupan kassa. Siispä Kevinin täytyy päihittää rosvot ja pelastaa kassa.

Leffa toimii samalla idealla kuin ykkönen ja suurin piirtein samoin vitsein. Silti saa nauraa monta kertaa. Rosvot kärsivät taas, mutta eivät kuole eikä saa mitään pahoja vammoja. Todellisuudessa he olisivat kuolleet monta kertaa. Koko perheen leffana tätä pidetään, mutta erittäin väkivaltainen sellainen.

Monet pitävät tätä jopa parempana kuin edeltäjäänsä. Minusta asiat eivät silti ole näin. Ykkönen on ollut tapana näyttää jouluisin ja tämä sen jälkeen. Joka kerta olen katsonut kummatkin ja molemmat ovat jaksaneet naurattaa.

Näyttelijät ovat tuttuja edeltäjästään. Culkin näytteli taas Keviniä ja Pesci ja Stern koheltavat roistoina. Culkin on ehdottomasti elokuvan paras näyttelijä. Muutama uusikin hahmo nähdään. Edeltäjässä Kevin antoi neuvoja elämään naapurissa asuvalle "lapiomurhaajalle" ja tässä kodittomalle lintunaiselle. Sivuosassa nähdään nykyisin Adam Sandlerin leffoissa esiintynyt Rob Schneider.

Leffa on ihan perusviihdettä. Ykkösen tasolle ei silti mennä. Leffa ei tarjoa oikeastaan mitään uutta ykkösen nähdeille. Muutama uusikin vitsi nähdään. Pienempänä tykkäsin tästä enemmänkin. On tämä sentään vähän parempi kuin Yksin kotona 3. Kelpo leffa jota katsoo mielellään.

Tykittäjä, 619 arvostelua

Punainen sika arvosana 3,88
Punainen sika

Yksin kotona 2 - eksynyt New Yorkissa
Yksin kotona 2 - eksynyt New Yorkissa arvosana 3,50

Yksin kotona 2 - eksynyt New Yorkissa (1992)

Alkuperäinen nimi: Home Alone 2: Lost in New York

Komedia,
1992
Chris Columbus
John Hughes
Brenda Fricker, Catherine O'Hara, Daniel Stern, Joe Pesci, John Heard, Macaulay Culkin, Tim Curry
englanti, ranska