Lassomies

Muistelo 12 vuoden takaa:
Minä: "...ja sitte sillä Harryllä palo pää! Ja Marv liukastu portaissa ja..."
Serkkuni vastasi tähän: "Kakkosessakin Harryllä palo pää. Ja Marv liukastu portaissa."
Minä "Eiku se tapahtu ykkösessä!"
Serkku: "Tapahtui se myös kakkosessa."

Kertoo varmaan jotain. Jos Yksin kotona 2 on jostain syystä hyvä, niin siitä, että ykkösosa on niin hyvä. Joka ikinen vitsi, biisi, sivuhahmo, juonenkäänne ja elämänopetus on ensimmäisen osan perimää. Ainoa, mikä puuttuu, on suorat flashbackit, mutta eihän leffa nyt sentään halua ruveta kopioimaan ketään. Eri asia olisi, jos variaatiot näistä olisivat tarpeeksi kaukaisia ykkösestä, mutta kun muutokset ovat kerrasssaan minimaalisia. Minusta olisi oikeutetumpaa kutsua tätä ennemmin vaikka Yksin kotona v1.1:ksi kuin jatko-osaksi. Olen oikeasti nähnyt elokuvista (kuten esimerkiksi Léon) ohjaajien leikkauksia ja ties mitä, jotka poikkeavat enemmän alkuperäisvedoksista. Laiskaa tämä on varsinkin, kun yleensä tällaiset kopiot tekee joku täysin muu porukka suoraan videolle, mutta tässä tekijätiimi on käytännössä täysin sama. Luulisi jonkun edes huomauttavan, että tekeillä on sama elokuva kuin kaksi vuotta aiemmin. Erona on vain suurkaupunkimiljöö, mutta onko se nyt niin erilaista olla New Yorkissa kuin Chicagossa?
Ensimmäisessä osassa niin erinomaisesti toimineet John Williamsin sävellykset jopa vain pahentavat asiaa.

mauge

Onhan tämä ihan viihdyttävä, mutta valitettavasti tapahtumiltaan ja sävyiltään millin tarkka kopio ykkösestä. Ei kai elokuvien tarkoitus ole olla näin samanlaisia sisällöltään? Tämä muuttuu siksi niin kovin yllätyksettömäksi. Pelottavan papparaisen on korvannut pelottava pulumummo.

Becky

BlaizerTM

Cramiel

Damages

Seonsiinä

Yksin kotona 2 - eksynyt New Yorkissa
Yksin kotona 2 - eksynyt New Yorkissa arvosana 3,50

Yksin kotona 2 - eksynyt New Yorkissa (1992)

Alkuperäinen nimi: Home Alone 2: Lost in New York

Komedia,
1992
Chris Columbus
John Hughes
Brenda Fricker, Catherine O'Hara, Daniel Stern, Joe Pesci, John Heard, Macaulay Culkin, Tim Curry
englanti, ranska