Kauhuleffa, joka ei kuitenkaan pelota.

Mystinen trilleri, jonka ohjaajan pallilla istuskeli mestariohjaaja Roman Polanski. Puolalaista verta oleva heppu on niitä tyyppejä joiden leffoista tullaan takuuvarmasti julkaisemaan vielä joskus DVD-kokoelma kun aika hänet jättää.

Yhdeksäs portti on tarina kirjakaupan pitäjästä Dean Corsosta (Johnny Depp). Tämä saa toimeksiannon rikkaalta keräilijältä etsiä käsiinsä kaksi muuta olemassa olevaa kappaletta tämän omistamasta okkultisesta kirjasta, jonka takana toisena kirjoittajana on itse Lucifer ja jonka sisällöllä voidaan avata portti pimeyden valtakuntaan. Liikemiehen omistama kirja ei tunnu oikein toimivan porttien avaajana joten tämä haluaa Deanin selvittävän mikä hommassa maksaa. Dean ottaa casen hoitaakseen kun taaloja tippuu tiskiin ja kun tämä ei tiedä alussa asioiden todellista laitaa. Kylläpä asiat kuitenkin pikkuhiljaa valkenevat.

Kauhuleffa, joka ei kuitenkaan pelota. Johtuneeko tämä perinteisten töräytysten puuttumisesta. Uskoinpa silti että ohjaaja on tiennyt mitä on halunnut ja lopputulos on juuri se mitä on haettukin. Töräytykset olisivat ehkä tehneet tästä liian tavanomaisen paketin.

Pläjäys etenee hitaasti fiilistellen ja tunnelmaa sävytellään synkällä musiikilla. Toimintaleffojen ja sähäkämmän meiningin ystävät haukottelevat takuulla tämän homman parissa. Jos taas pitää hitaasta tarinoinnista, jossa omat ajatukset ja johtopäätökset ovat yksi leffan ulottuvuus niin tässäpä oiva teos katseltavaksi. Musapuoli pitää huolen, että katsoja virittyy oikealle taajuudelle niissä jännittävimmissä kohdissa.

arska

Trilleri,
1999
Roman Polanski
Arturo Pérez-Reverte, Enrique Urbizu, John Brownjohn, Roman Polanski
Barbara Jefford, Emmanuelle Seigner, Frank Langella, Jack Taylor, James Russo, Johnny Depp, José López Rodero, Lena Olin, Tony Amoni
Espanja, Ranska, USA
englanti, ranska, latina, portugali