Beer Master

Azazel oli paras.

Gossyy

Jotain hyvän ja perus leffan väliltä. Toiminta on yllättävän puuduttavaa ottaen huomioon, että kyseessä on tappeluita mutanttien välillä, lisäksi elokuvan loppukohtaus oli liian täynnä tavaraa. Alku tuntui keikkuvan siinä rajalla kulkeeko se liian hitaasti vai ei. Näyttelijät olivat tosin hyviä ja X-menien historiaa, siitä vähän tietävänä, oli hauska kuulla. Elokuvan aikakausi on kuvattu loistavasti. Se vähäinen huumori toimi joka kerta ja Hugh Jackmanin kohtaus on hauskin aikoihin. Viihdyttävä elokuva, jonka draama ei oikein iskenyt.

JohnRambo

First Class kertoo mielenkiintoisesti tarinan Xavierin ja Magneton ystävyyssuhteesta sekä heidän ajatuksistaan ja periaatteista. Leffa on kuitenkin siinä mielessä hämmentävä tapaus, ettei siitä osaa sanoa onko sen tekijät alunperin ajatelleet sen olevan ihan virallinen esiosa alkuperäisille X-Meneille vai sarjaan vain osittain (?) semisti (?) liittyvä rebootti. Sillä mitä myöhemmin on käynyt ilmi, tekijät haluavat varmasti nykyään sen olevan ensin mainittu. Siinä tapauksessa First Classissa on useista positiivisista puolista ja hienoista kohtauksista huolimatta juoniaukkoja muihin X-Men-leffoihin ja epäselvää hahmokehitystä. Tästä esimerkkinä on James McAvoyn ärsyttävästi tulkitsema Xavier. Häntä ei vaan näe samana hahmona, kuin Stewartin Xavieria. Mystiquen hahmoon syventyminen oli mielestäni iloinen yllätys, mutta täysin virheetöntä sekään ei ollut (mukavasta, huonosta itsetunnosta kärsivästä naapurintytöstä huippumallibitchiksi...). Siitä huolimatta Jennifer Lawrence loistaa roolissa ja antaa hahmolle lihaa luiden ympärille. Leffan näyttelijäkaartin valopilkku on Michael Fassbenderin upeasti tulkitsema Magneto. Fassbender tajuaa hahmon syvimmän olemuksen ja näyttelee häntä niin, että ymmärrät hahmon ajatusmaailman, vaikka et samaa mieltä hänen kanssaan olisikaan. Tykkäsin myös siitä, kuinka leffassa puhuttiin aina paikallista kieltä riippuen siitä millä puolella palloa liikuttiin. Fassbenderia ja Kevin Baconia oli hauska seurata bamlaamassa kaiken maailman murteita.

Koko Kylmän sodan vetäminen leffaan oli mielestäni pelkästään kulissi juonelle, vaikka sen kekseliäisyyttä on monessa lähteessä kehuttu. Lähihistorian vääristely yliluonnollisessa supersankarileffassa on aina kuitenkin vähän hölmöhköä, ja tavallaan vetää mattoa alta leffan uskottavuudelta. Lisäksi kovasti kehuttu aikansa mukainen lavastus näytti juuri siltä mitä se onkin. Lavasteilta. Uskottavuutta vie myös Beast-hahmon lopullinen ulkomuoto, meinasin revetä nauraa kun hahmo tuli ruudulle! Paremmin Beast oli tehty Last Standissa.

First Class saa syvyyttä ja moniulotteisuutta sen tärkeimpiin hahmoihin, sekä kertoo tärkeän pohjatarinan "nykypäivän" mutanttimaailmalle. Tavallaan se samalla myös rikkoo tietyn mielikuvitusmaailman minkä loin päässäni nähtyäni McKellenin ja Stewartin välisen kemian aiemmissa elokuvissa. Se ei kuitenkaan haittaa, koska ote piristävä. Days of the Future Pastia odotellessa!!!

Ja Wolverinen cameo on muutenkin oikeasti paljon hauskempi, kuin osasin edes odottaa! Olisivatpa tajunneet luoda saman kohtauksen Wolverinen soololeffaan.

Keräilijä

Haettu selvästi erilaisuutta x-men sarjaan. Ihan helkkarin hyvä elokuva. Pidin elokuvasta todella paljon. 3,5/5

onni

Ihan hyvä sarjakuvafilmasointi. Hyvä, että katsoin tämän ennen kolmea ensimmäistä x-men elokuvaa. Miinusta siitä, että jotkut kohdat olivat vähän tyhmiä. Silti parempi kuin kerran katsottava.

Rainafriikki

En ole yleensä kovin kiinnostunut X-Men elokuvista,mutta tämä oli harvinaisen hyvä.Elokuva oli juoneltansa toimiva,mutta olisi tarvinnut hieman enemmän henkilökerrontaa.Toiminta oli myös toimivaa,mutta välillä liian yliampuvaa.Toinen pieni miinus tulee Beastista joka näytti rumalta.Ei 2011:n parhaimpia mutta silti onnistunut prequel.

tikox

Ihan jees viihdepätkä. Suht looginen eli pakka pysyy ihan kohtalaisesti kasassa eikä luoteta ihan vaan pikkuläppään vaan on yritetty tehdä tarinaakin.

Positiivinen

Titan90

X-Men-saagan ensimmäinen ajassa taaksepäin katsova osa, jossa seurataan myöhemmin varsin keskeisten hahmojen (Wolverinea lukuun ottamatta) alkuaskelia mutanttitaipaleella. Historiallisiin tapahtumiin sidottu tarina tarjoaa rutkasti lisätietoa hahmojen synnystä, heidän agendoistaan ja myöskin syitä ylipäätään koko mutanttitarinaan. Vaikka se onkin näennäisesti kenties hieman irrallinen osa kokoaisuutta, se ei suinkaan jää sellaiseksi katsojan näkökulmasta, vaan onnistuu todella olemaan samaan aikaan melko viihdyttävä ja ennen kaikkea lisäarvoa myöhemmille osille antava kokonaisuus.

First Class on itse asiassa elokuvasarjan parhaimmasta päästä oleva teos, joka parin vahvan roolisuorituksen ja historiallisten totuuksiin kiinnittyvien nyanssien puolesta pysyy varsin mielenkiintoisena alusta loppuun. Toisaalta muutamat heikohkot näyttelijäsuoritteet osaltaan laskevat rimaa piirun verran. 60-luvun ydinasekriisi on toki nähty lukuisia kertoja jos jonkinlaisissa konteksteissa, mutta miksipä sitä ei vielä kerran katselisi ihmismutanttien näkökulmasta.

Tavallaan aina ajankohtainen rasismikortti on piilotettu hieman eri kuvakulmasta, mutta se loistaa yhtä kaikki mukana tässäkin elokuvassa. Kokonaisuutena First Class on ihan kelpo viihdettä ja on lähes pakko nähdä, mikäli supersankarielokuvat ylipäätään kiinnostavat. Muille se saattaa olla hieman punainen vaate. Toimi hyvin myös toisella katselukerralla, kun edellisestä oli jo jokunen vuosi vierähtänyt.

Uytp7

Aika lailla suunnilleen tasan sitä mitä odotinkin. Toiseksi paras X-Men X2:n jälkeen. Jatko-osa tälle vaikuttaa tosin tässä vaiheessa varteenotettavalta kandidaatilta omimaan sen kunnian. Palatakseni kuitenkin takaisin tähän leffaan kehystarina on minusta toimiva ja uudet näyttelijät tutuissa hahmoissa ovat kaikki sangen hyviä, vaikka McAvoy hivenen ärsyttikin.

Sen sijaan osa uusista mutanteista, joita joukko sangen nuoria näyttelijänalkuja esittää, jäävät aika ohuiksi ja melkeinpä turhiksi. Toimintaa ei kenties onneksi ole turhan paljon ja se mitä on, on kelvollista. Pidin myös pikku viittauksista sarjan muihin filmeihin sekä siitä faktasta, että kuulin mm. Baconin puhuvan saksaa. Hyvä uusi alku siis kaikin puolin ja jatkoa odotellessa.

2-Edge

2011
X: First Class
Matthew Vaughn
Ashley Miller, Bryan Singer, Jamie Moss, Jane Goldman, Zack Stentz
Edi Gathegi, James McAvoy, January Jones, Jason Flemyng, Jennifer Lawrence, Kevin Bacon, Lucas Till, Michael Fassbender, Michael Ironside, Morgan Lily, Nicholas Hoult, Oliver Platt, Ray Wise, Rose Byrne
englanti, saksa, ranska, espanja, venäjä