Chadagun

Jep, Wreck-It Ralph on yksi parhaista animaatioista, jonka olen koskaan nähnyt. Toy Story menee ehkä himpun verran ohi, mutta se johtuukin lapsuuden nostalgiahuuruista. Tosin, yllättävää sinänsä, myös tässä on jo nyt vaikka mitä menneistä pelaajavuosista muistuttavaa.

Elokuva on kaikin puolin mainio. Hahmot ovat monipuolisia, kiinnostavia, eläväisiä ja ne ovat kaiken lisäksi loistavasti ääninäytelty. Suomenkielisestä versiosta en osaa enkä halua sanoa mitään, koska katsoin hetkeäkään epäröimättä englanniksi. Hahmosuosikiksi nousi ehdottomasti kaikessa cooliudessaan ja huumorin kuivuudessaan kersantti Calhoun, ihana nainen. Musiikkiin en kiinnittänyt suurempaa huomiota, se sulautui muuhun elokuvaan sopivasti. Pelimaailma on huikaisevan hienosti rakennettu. Juonikaan ei ole sitä ihan perushöttöä, vaikka kaikki päättyykin lopulta onnellisesti. Kerrankin Disney-leffan masentavin kohta ei ollut kovinkaan masentava, virkistävää.

Avaramielisen pelaajan on pakko nähdä Wreck-It Ralph. Eri peleistä tuttuja hahmoja, teemoja ja tilpehööriä on todella hauska bongailla. On Bowser, Mario-sieniä, Sonic, Pac-Man... Niin ja Skrillex, joskaan hänellä ei ole pelimaailman kanssa mitään tekemistä. Elokuva on todella palkitseva ja äärimmäisen viihdyttävä. Sitä voi helposti suositella ihan kaikenikäisille, ehkä jopa enemmän vähän vanhemmille lapsille, jotka jo ymmärtävät peleistä jotakin.

Wreck-It Ralph on oodi pelaamisen menneille ja tuleville vuosille.

Masu

Räyhä-Ralf on huikea videopelielokuva, joka ei varsinaisesti ole mihinkään tiettyyn videopelisarjaan perustuva tarina. Sen sijaan koko elokuva on kunnianosoitus videopelejä ja niiden kehitystä kohtaan, mutta joka onnistuu myös olemaan opettavainen sekä viihdyttävä seikkailu kaikenikäisille kädellisille.

Itse en ole nähnyt suomenkielistä versiota elokuvasta, joten otan osaa teille, jotka luultavasti näitte dubatun version. Alkuperäiset ääninäyttelijät ovat kaikki uskomattoman hyviä rooleissaan ja tuovat kiitettävän määrän persoonallisuutta hahmoihinsa. Toivon todellakin, että tämän elokuvan suosion myötä Disney mahdollistaisi Toy Storyn tapaisen trilogian syntymisen tälle potentiaaliselle fränzaissille. Tulevien videopelielokuvien tulisi myös ottaa jatkossa mallia Räyhä-Ralfista ja kunnioittaa lähdemateriaalejaan samalla huolella ja lämmöllä kuin ohjaaja Rich Moore ja hänen tiiminsä ovat tehneet.

cronenberger

2012
K7
Rich Moore
Jennifer Lee, Phil Johnston
Elina Knihtilä, Iina Kuustonen, Jack McBrayer, Jane Lynch, John C. Reilly, Niko Saarela, Riku Nieminen, Sarah Silverman