ANGO

Pakko myöntää, että menetin uskon tähän leffaan siinä vaiheessa kun Jeesus toi vesipullon Michael Penan näyttelemälle henkilölle. Siinä vaiheessa aloin jo ajatella vitsillä koko elokuvaa.

bondey

Kaukana todenmukaisesta. Oliver Stone on tehnyt monta loistavaa kriittistä elokuvaa yhteiskunnasta. Nyt tuntuu, että mies on hukannut otteensa.

Chrattac

Ehh, elokuva kyllä alkaa ihan kiitettävän räväkästi, mutta hyytyy tornien sortuessa liian pikaisesti ja sankarien jäädessä jumiin. Sitten saadaankin seurata Nikke Cagen ja Michael Peñan keskustelua perheistään ja muusta, pääasiassa perheistään, palttiarallaa 1½h ajan. Paikoin siirrytään sankarien puhuvien ja likaisten päiden parista perus hollykylämäisesti seuraamaan perheiden tuskaa. Filkan kruunaa vielä oikein erityissentimentaalinen loppu. Huoh.

milkman

Hieno ja karu leffa, mutta jokseenkin tylsä. Cage on loistava.

MustiSotakoira

WTC on selvästi suunnattu amerikkaisille, siksi tätä on niin hankala ulkomaalaisena katsoa. Draaman ystäville varmasti hyvä setti. Minua häiritsi eniten se, että tässä keskityttiin vain ylisuppeaan alueeseen kun olisi voinut tehdä kokonaisuuden kattavan draamatoimintaelokuvan. Kahden tunnin aikana olisi voinut kuvata paljon muutakin, kuin betoniraunioiden alapuolta.

Alussa toimintaa oli hienosti ja elokuva pyörähti lupaavasti käyntiin kaikkine pelastusoperaatioineen. WTC:n sortumisen jälkeen meno muuttui - ihan kuin muita ihmisiä ei olisi ollutkaan ja keskityttiin vain päähenkilöiden tilanteeseen. Käsikirjoittajat ovat varmasti tehneet tässä valintansa, mutta minusta tämä putkinäköisyys heitti roskiin kaiken leffan potentiaalisen kapasiteetin. Minua hiukan myös häiritsi, että elokuvassa mainitaan että "tarvitsemme hyviä miehiä kostamaan tämän" - tuollaisia sutjautuksia ei pitäisi kuulla asiallisessa draamaelokuvassa, missä on kristillinen anteeksianto? Lieneekö tuo kommentti ehkä jäänne käsikirjoituksen toimintaversiosta tai ehkä aivopesua sotien oikeutuksille?

Dramatiikan eteen oli nähty jonkinverran vaivaa. Jännittäväksi elokuva ei muuttunut missään vaiheessa, mutta kyllä tämän kerran katsoi läpi. Haavoittuneista päähenkilöistä oli otettu kaikki irti ja aiheen kuivaksi imeminen on samaan aikaan elokuvan hyvä ja huono puoli.

Suosittelen vain WTC-torneista kiinnostuneille tai draamaelokuvien faneille. Toiminnanpuutteen vuoksi ei iskenyt minulle, vaikka sankaritarina onkin.

Paskis

Tylsä leffa. Äijät loukussa raunioiden alapuolella lähes koko leffan ajan. Muuta ei oikeastaan tapahdu, paitsi välillä näytetään sitä niin kliseistä läheisten huolta ja itkua.
Ei herättänyt juuri mitään tunteita, lähinnä vain alkoi väsyttämään. Paremmin olisi toiminut vaikka 1-2 vuotta itse tapahtuman jälkeen, mutta ei enää tänä päivänä.

anna.v

World Trade Center arvosana 2,70
Draama
2006
Oliver Stone
Allison Jimeno, Andrea Berloff, Donna McLoughlin, John McLoughlin, William Jimeno
Jay Hernandez, Maggie Gyllenhaal, Maria Bello, Michael Pena, Michael Shannon (V), Nicolas Cage