Creeper234

Muistan kun kavereiden kanssa hihittelimme kuin vähäjärkiset nähtyämme leffassa Sotahevosen trailerin. Traileri kun melodramaattisuudessaan sai koko touhun vaikuttamaan siltä, että poika-paralla on pahemman puoleinen pakkomielle ja traaginen kaukosuhde hevoseensa. (Kyllä, osaamme toisinaan olla hyvinkin lapsellisia.) Pakkohan tämä oli nyt Netflixistä katsastaa näin vuosia myöhemmin ja todeta, että iso osa hihittelyistä oli ihan ansaittuja.

Ensimmäiseksi sanon, että ei siinä mitään pahaa ole, että poika on kiintynyt hevoseensa. Hienoja eläimiä, jotka ovat myös paljon fiksumpia kuin moni tajuaa. Ongelma onkin siinä, että homma on draaman nimissä vedetty roimasti yli ja alkaa siten muistuttaa jonkinlaista Disney-satua tai Hevoshullu-lehtien sarjakuvia. Poika puhelee jatkuvasti hevoselleen, hevonen tuntuu ymmärtävän, poika vannoo löytävänsä rakkaan heppansa vaikka maailmaan ääristä ja tietenkin kaikella on onnellinen loppu. Itse kun satuin odottamaan realistisempaa eläintarinaa, joka tarjoaisi samalla mahdollisuuden tutustua ensimmäiseen maailmansotaan näkökulmista, joita ei ennen ole nähty. Sen sijaan sainkin valitettavan naiivia ja uskottavuutta pahan kerran syövää settiä, jota säestää lähes oksettavan melodramaattinen musiikki.

Käteen ei tuntunut jäävän mielenkiintoisen miljöön ja upean visuaalisuuden ohella yhtään mitään. Paras näyttelijä/hahmokin taisi olla itse hevonen. Leffa toki yrittää tunkea hepan matkaan kasan ihmiskohtaloita, mutta niistä ei valitettavasti ehdi edes kiinnostua ja moni ihan taidokaskin näyttelijä on täysin hukattu. Esimerkiksi Tom Hiddlestonin hahmo vaikutti mukavan empaattiselta eikä miltään kliseiseltä pissipää-upseerilta, joka pojan tuskaa todistettuaan vain myhäilisi: ”Leivon rakkaasta kaakistasi makkaraa.” Itse ehdin jo odottaa, että kaverin kirjeenvaihto pollensa perään haikailevan pojan kanssa olisi voinut luoda mielenkiintoista hahmodynamiikkaa. Mutta hups, mies saikin esiintyä vain pari hassua kohtausta. Kiitos ja hei hei.

Elokuva aiheutti pitkän kestonsa aikana lähinnä turhautumista, kun niin monista hyvistä elementeistä vain laukattiin täysillä ohi. Muutamia valopilkkuja toki mahtuu mukaan ja ei tämä mikään totaalisen epäonnistunut teos ole. Oma suosikkikohtaukseni oli kun britit ja saksalaiset tekivät äkillisen aselevon auttaakseen piikkilankoihin takertuneen heppapolon pois ei-kenenkään-maalta. Joku tietty lässyttää, että ”pyh ja pah kuinka epäuskottavaa”, mutta itseäni tämä lämminhenkinen kohtaus muistutti niistä todellisista aselevoista, joita joulun aikaan solmittiin.

Raivostuttavinta onkin, että ainekset hyvään elokuvaan ovat olemassa. Kauniit maisemat, mielenkiintoinen aikakausi ja potentiaali kertoa tästä uusilla tavoilla lupaavat hyvää, mutta realismin sijaan marssitaankin Disneyn tahtiin.
Minulle ylidramaattisuudessaan ja satumaisuudessaan vääränlainen elokuva.

HM

Kotimaisemissa tapahtuva alku oli kivan vanhanaikainen ja kauniisti kuvattu. Ihmiset perinteikkään voimakkailla tunteilla varustettuja. Sotajakso ei arvatenkaan ollut kovinkaan miellyttävää katsottavaa. Siksi en alun perinkään tsekannut elokuvaa teatterissa, vaan jätin DVD:ltä katsottavaksi. Jotenkin vierastin sitä, että saksalaiset puhuivat keskenään saksalaisaksentilla englantia sekä alankomaalaiset isoisä ja tyttö keskenään vierasaksenttista englantia hekin. Ihan vain normaalia englantia kautta linjan tai omaa äidinkieltä ja sitä murteellista sitten autenttisesti sopivissa tilanteissa olisi ollut mielestäni parempi ratkaisu. Ihan katsottava elokuva kuitenkin.

Rainafriikki

Katsottava sotadraama,joka oli juoneltansa toimiva ja erilainen.Roolisuoritukset olivat aika huonot etenkin Jeremy Irvine.Elokuvan huonot puolet olivat sen kokonaisuus,joka loppua kohden jaksanut kiinnostaa.Elokuva oli myös välillä liian draamattinen,joka häiritsi,mutta virheistä huolimatta elokuva visuaalisesti näyttävä jonka Spielbergin hyvä ohjaus ja John Williamsin musiikki.

Kirkkaasti yksi Spielbergin huonoimpia

Alkuperäinen nimi: War Horse

2011
Steven Spielberg
Lee Hall, Michael Morpurgo, Richard Curtis
Benedict Cumberbatch, David Kross, David Thewlis, Emily Watson, Jeremy Irvine, Peter Mullan, Toby Kebbell, Tom Hiddleston
englanti, saksa