Villit vuodet

Alkuperäinen nimi:Big Wednesday
Valmistusvuosi:1978
Pisteytyksiä: 17
Tarkka arvio: 3.44

Vaikka ulapalla oli kuinka karikoita, kalifornialaiset surffaajaystävykset Matt, Jack ja Leroy tiesivät, että he tulevat aina pitämään yhtä. He tiesivät myös, että he olisivat valmiit kun erittäin harvinainen liki seitsemän metriä korkea aalto viimein järisyttää rantoja.
Villit vuodet on suoraan sydämestä nouseva ylistyslaulu surffaukselle. Samalla elokuva on kiehtova kronikka vuosilta 1962-1974 ja vaikuttava tutkielma murroskauden ihmissuhteista ja elämäntavasta. John Milius ohjaa ja on ollut mukana tekemäsä elokuvan käsikirjoitusta: ohjaajan kuvissa yhdistyvät aaltojenkesytyksen vimma ja autenttinen ajankuvaus. Tähdistä Jan-Michael Vincent ja William Katt ovat kokeneita surffaajia; kolmas pääosan esittäjä Gary Busey opetteli tarvittavat taidot roolia varten. Hätkähdyttävä kameratyöskentely vie sinut suoraan sinisten aaltojen sydämeen, vauhdin ja vaaran maailmaan.

Arviot

Hienot rantamaisemat ovat iloa silmälle ja Milius puhuu asiaa, mutta jauhaa siinä samalla vähän liikaa tyhjääkin.

Kolme kaverusta surffaavat isoilla aallikoilla 60-luvulla. Kaverukset ovat Matt (Vincent), Jack (Katt) ja Leroy (Busey), jotka kokevat jokainen eri tavalla 60-luvun. Villit vuodet keskittyy kuvaamaan tuota aikaa poikien kotikaupungista käsin. Vietnamin sotaa ei itse koeta vaan tyydytään näyttämään siellä käynneitä ihmisiä ja sinne värväämistä. Myös hippivuodet ehditään käsittelemään. Alussa sekoillaan humoristisesti teinileffojen tavoin (tuli mieleen […]

Arvosteltu: 05.09.2004

Kommentit & Pisteytykset