Salaperäinen mysteeri olisi kannattanut pitää salaperäisenä mysteerinä.

Kun elokuvan aiheena on mysteeri nimeltä Jack the Ripper, ei leffasta luulisi olevan kovin vaikeaa tehdä mielenkiintoista ja intensiivistä trilleriä. Hughesin veljekset onnistuvat kuitenkin hukkaamaan mielenkiintoa herättävän aiheen keskinkertaisuuden suohon elokuvassaan From Hell. Mysteerin viehätys katoaa pikkuhiljaa taivaan tuuliin, kun päähenkilönä onkin Viiltäjä-Jackin sijaan absinttihöyryissä enneunia näkevä komisario ja mukaan on ympätty pääparin pakollinen romanssiviritelmä.

From Hell vakuuttaa ainoastaan hienolla visuaalisuudellaan ja lavastuksellaan. Whitechapelin slummikortteli on rekonstruoitu todella aidoksi ja synkänpimeät kujat luovat jännittävän ilmapiirin. Lavasteet ja uhrien viiltelyt on tehty yksityiskohtia myöden mahdollisimman paljon oikeita tapahtumia vastaaviksi, mikä tuo lisäuskottavuutta elokuvan tapahtumiin.

Valitettavasti vain visuaalisen puolen upea pohjustus menee osittain hukkaan, kun itse tarina ei jaksa herättää katsojassa tarpeeksi mielenkiintoa. Leffa on turhan hidasvauhtinen ja jopa tylsä. Viehätys elokuvan ainoana kantavana voimana olevaa mysteeriä kohtaan katoaa, kun Jack the Ripperin henkilöllisyys paljastuu ilman minkään järkevämmän idean mukanaoloa. Salaperäinen mysteeri olisi kannattanut pitää salaperäisenä mysteerinä ellei kerran mitään tämän parempaa paljastavaa juonta kerran keksitty.

Olen aina pitänyt Johnny Deppiä roiman yliarvostettuna näyttelijänä, joka on vakuuttanut ihmiset ennemminkin erikoisien roolivalintojensa kuin näyttelijänlahjojensa takia. Tässäkin leffassa Depp muikuilee vakavana komisariona ilman erikoisempaa loistoa.

From Hell oli minulle iso pettymys eikä sitä voi suositella ainakaan mukaansatempaavaa jännityselokuvaa etsiville. Toivon mukaan joku tarttuu vielä joskus tähän aiheeseen ja tekee Jack the Ripperistä mysteerin itsensä arvoisen rainan.

Vieras Arvosteltu: 29.01.2003
Katsottu: DVD