AAnyway

Tää oli aivan kiinnostava leffakokemus, mutta en kyllä kaikkein yksinkertaisimmille ihmisille suosittelisi. Taattua Hitchcock kamaa :D

Batman

Tuntuu että en aivan tajunnut elokuvan upeutta. Erityisesti James Stewart loisti roolissaan ja juoni oli kohtuu mielenkiintoinen sekä hyvin poikkeuksellinen, synkkä romanssi.
Mutta mikään tässä elokuvassa ei oikein saa minua antamaan neljääkään tähteä, Vertigo on todellakin katsomisen arvoinen mutta ei Hitchcockin mestariteos.

Ludil

Vertigo - Punainen kyynel on ok Hitchcockia, joka ei päihitä Hitchcock-lemppariani Psykoa. Filmi kärsii jonkin verran yliarvostus-nimisestä ongelmasta, mutten tarkoita tällä sitä, että elokuva olisi huono. "Maailman parhaimmaksi elokuvaksi" monesti rankattu Vertigo vain nostaa odotukset melko korkeiksi, joten se selittää lievän pettymykseni.

Jos nyt oikein muistan, niin elokuvan hahmot ovat jokseenkin kompleksisia ihmisiä, josta leffa saa sopivasti skismaa. Juoni etenee jouhevasti ja tietyt kohtaukset ovat mieleenjäävän hienoja. Tykkäsin elokuvan tihentyvästä loppupuolesta, mutta seinään loppuva lopetus on hemmetin huono. Pliis, mitään leffaa ei saisi lopettaa niin töksähtävästi.

Vertigo pitäisi katsahtaa jonain päivänä uudestaan, jotta voisi kommentoida tänne jotain vähän järkevämpää.

malahma

Hienosti kuvattu ja ohjattu elokuva, mutta juonen puolesta lienee maailman yliarvostetuimpia eikä parhaita elokuvia. Tällä en tarkoita, että Vertigo olisi huono elokuva - itse asiassa jokaisen pitäisi katsoa se - vaan ettei se on liian monella osa-alueella keskinkertainen ollakseen toistuvasti maailman parhaimpien elokuvien listan kärkikahinoissa.

Toki kenen tahansa tätä katsovan tulee muistaa, että elokuvat olivat 50-luvulla vielä vahvasti sidoksissa teatteritaiteeseen. Se selittää melodramaattisuuden, mutta ei silti oikeuta pikkunäppärän juonen ongelmakohtia.

Also Starring

uusis

Velocipedist

Vertigo - Punainen kyynel
Vertigo - Punainen kyynel arvosana 4,28

Vertigo - Punainen kyynel (1958)

Alkuperäinen nimi: Vertigo

Trilleri