ratisti

On suuri loukkaus hyviä elokuvia kohtaan tituleerata Vertigoa maailman parhaaksi elokuvaksi. Vaikka Vertigo olisikin jossain äänestyksessä valittu maailman parhaaksi, ei se tietenkään tarkoita, että se olisi paras. Tarkemmin ajatellen se on elokuva, josta keskiverto ihminen usein pitää paljon.

Vertaus: Jos menen lähibaarista kysymään mikä on maailman paras ruoka, saatan saada ihmisiltä vastaukseksi "HK:n sininen". Väitän kuitenkin, että p a r e m p i a k i n makuelämyksiä löytyy. Jossain äänestyksen voittaisi Big Mac. Sekään ei silti ole paras, vaikka miljardi ihmistä niin sanoisi.

Monet eivät ehkä ole nähneet parempaa kuin Vertigo tai HK:n sininen, tai eivät ymmärrä tai välitä paremmasta. Heillä on oikeus mielipiteeseensä - se on heille totta - mutta kuitenkin väärin. Elokuvajumalat itkevät.

HK:n sininen ei välttämättä kestä tarkempaa tutkistelua, eikä kestä Vertigon juonikaan, mutta se on sivuseikka. Tunnelma on keskivertokamaa. Vertigo on simppeli, hieman kökkö, ei ainakaan luova, eikä mitään muutakaan erityistä.

Elokuvan tärkeintä antia on opetus: Jos pelastat (nukkuvan?) naisen veden varasta, vie hänet kotiisi ja riisu hänet alasti.

xenomorph

Todella suuri pettymys- Tiesin jo heti aluksi että ei tämä varmasti yhtä hyvä ole kuin "Psyko" tai "Takaikkuna", mutta minusta tämä oli yksi huonoimpia elokuvia joita olen lähiaikoina katsonut. Tarina ei auennut minulle ollenkaan ja koko elokuva oli kertakaikkiaan niin tylsä että teki tiukkaa olla hereillä koko elokuvan ajan. Ainut hyvä asia elokuvassa oli Bernard Herrmanin säveltämä musiikki ja painajaiskohtaus.

zcb

Petyin kyllä pahasti tämän elokuvan kohdalla. Elokuva oli todella pitkä ja puuduttava eikä varsinaisesti mielenkiintoinen missään kohdassa. Toki elokuvassa oli potentiaalia suurille menettämisen tunteille ja epätoivolle, mutta itseeni nämä eivät purrut lainkaan ja kokonaisuus oli yhdentekevä.

Sinäänsä ihan hyvä juoni, mutta en pitänyt todella verkkaasta ja loppujen lopuksi aika vähän tapahtumia sisältävästä kerronnasta. Jos tunne jää puuttumaan tällaisesta elokuvasta niin se ei ole oikeastaan mitään.

2/5

grvd

jennni

-s-

Vertigo - Punainen kyynel
Vertigo - Punainen kyynel arvosana 4,28

Vertigo - Punainen kyynel (1958)

Alkuperäinen nimi: Vertigo

Trilleri