Valuva taivas

Valmistusvuosi:1982
Pisteytyksiä: 6
Tarkka arvio: 3.17

Arviot

Outoiluunsa nähden yllättävänkin rehellinen kuvaus 80-luvun alun underground-muodista.

Tämän täytyy olla vaikein koskaan kirjoittamani elokuva-arvostelu. Erityisen vaikeaksi tämän kirjoittamisen tekee, etten ole edes varma mitä oikeastaan katsoin ja mitä tästä olisi pitänyt saada irti, en osaa edes sanoa onko tämä hyvä vai huono elokuva. on jo siinä määrin hämmentävä ja eriskummallinen elämys, että se voisi yhtä hyvin olla jonkun ulkoavaruuden humanoidien tekosia tai […]

Arvosteltu: 18.06.2017

Kommentit & Pisteytykset

Joku

Äääääähh. Liquid Sky oli ihan älyttömän kauan mun katselulistalla, siis varmaan viimeisen viisi vuotta ellei jopa pidempäänkin. Nyt sain aikaiseksi hankkia ja katsastaa tämän omituisen New Yorkissa kuvatun neukkulaistuotannon. Pettymyshän se ikävä kyllä oli. Tästä on tullut ajan saatossa luettua vaikka mitä juttua ja etenkin leffan punk-aspekti kiinnosti kovasti. No punkin kanssa tällä ei varsinaisesti ollut mitään tekemistä, vaan homma on enemmänkin sellaista tuon ajan New Yorkissa vaikuttaneen Andy Warholin porukoiden tyylistä taidesekoilua. Elokuva lipoo siis vahvasti uutta aaltoa, eikä niinkään punkkia tai juuri mitään siihen liittyvää. New York -rockin ja ylipäänsä tuon ajan Nykistä tulleen taiteen ystävänä tämäkään ei haitannut sinällään. Se mikä kuitenkin häiritsi on elokuvan aivan älyttömän itseriittoisen oloinen ulosanti ja ärsyttävä taiderunkkaus sanan varsinaisessa merkityksessä. Tää on niin älyttömän teennäinen elokuva, että melkein pahaa tekee. Toisaalta leffassa on ihailtavan karskia kielenkäyttöä ja ronskia matskua mutta sitten näyttely on sellaista pökkelöosastoa. Joo ja varmasti camp-tyyli on ihan tietoinen valinta tekijöiltä mutta jotenkin sitä oli ihan poikkeuksellisen vaivaannuttavaa seurata. Vaivaannuttava on siis sana joka kuvastaa tätä leffaa monessakin kohtaa. Puuduttava olis toinen minkä voisin omalla kohtaa tälle antaa adjektiiviksi. Se on kyllä suuri harmi kun ottaa huomioon leffan visuaalisen puolen joka on enemmän kuin kohdallaan sekä hämärän psykedeelisen äänipuolen. Niistä pidin tavallaan molemmista. Mutta kun Liquid Sky on lähestulkoon kaksi tuntia diipadaapaa josta olis ollut aitoa sisältöä ehkä lyhyelokuvan verran. Ei saatana, ei näin.

Kaikenkaikkiaan Liquid Sky on ulkokuoreltaan ihan näpsäkkä taidonnäyte. Mutta kuten vanha sananlasku kuuluu: Se, että laitat paskakasan päälle kirsikan, ei tee siitä kermakakkua. En silti halua lytistää Liquid Sky:ta maanrakoon, ja ymmärrän kyllä miksi jotkut ihmiset rakastaa tätä elokuvaa. Onhan tässä oma outo vetovoimansa ja elokuva huutaa kulttisuosiota jo kilometrin päästä. Itselleni tää ei kuitenkaan aiheuttanut minkäänlaisia suurempia tuntemuksia ja on erittäin vaikea keksiä mitään syytä miksi katsoisin tätä koskaan toistamiseen.

nimetön
killstar