Addeh

Mestariteos vailla vertaa. Täydellinen elokuva.

AkeMake

Kun ensimmäisen kerran kuulin tästä leffasta, minulla heräsi epäilys, voiko lähes pelkästään yhdessä huoneessa kuvattu elokuva mitenkään olla edes katsomisen arvoinen. Epäilykset katosivat kuitenkin niin pian kuin keskustelussa päästiin vauhtiin.

Uskomattoman tiivistunnelmainen mestariteos, joka pitää otteessaan loppuun asti. Leffan katsojalle jätetään valta luoda päässään jokaisen todistuskappaleen tuomasta yksityiskohdasta oma tilannekuvansa. Huonon mielikuvituksen omaavat ja sähäkkää toimintaa odottavat pettyvät siis vääjäämättä.

Uskomatonta, etten ollut tätä aikaisemmin nähnyt, sillä kyseessä on mielestäni ehdoton oman alansa klassikko.

Anzalone

Aika ei ole vähentänyt tämän klassikon tehoa ollenkaan. Ehdottomasti katsomisen arvoinen, mikäli tämän tyyliset elokuvat vähääkään kiinnostavat. Todellakin maineensa veroinen leffahistorian merkkiteos.

Funber

Miksi ihmeessä olenkaan odottanut näin kauan ennen kuin katsoin tämän elokuvan?! Siis tämähän todellakin on aivan loistava elokuva. Mielenkiintoisia hahmoja, ja aika kuluu kuin siivillä seuratessa valamiesten välillä hyvinkin kiivasta keskustelua. Nyt menee kyllä oma top-lista hieman uusiksi.

HAL9000

Hyvin näytelty minimalistinen ja tehokas draama, joka on kasattu vähistä aineksista. Vanha herra Joseph Sweeney vakuuttaa parhaiten.

Jabbopoikanen

Järkyttävän hyvä juristidraama, parempi jopa kuin To Kill a Mockingbird. Koko yksi ja puoli tuntia tapahtuu vain yhdessä huoneessa. Niin murhamysteeristäkin, kuin itse leffastakin löytyy nerokkaita seikkoja. Kaikki näyttelijät hoitavat hommansa paremmin kuin loistavasti. Ei yhtään tylsä kokemus.

jampaa6

Joka lailla eriskummallinen elokuva. Koko leffa sijoittuu yhteen huoneeseen (lukuunottamatta alku- ja loppukohtauksia) eikä roolihahmoille anneta nimiä (poikkeuksena 2 henkilöä).
Tiivistunnelmaisuus ei auta kun loppuratkaisun arvaa jo ensimmäisen vartin jälkeen. Silti Valamiesten ratkaisu pitää otteessaan koko puolitoistatuntisen. Katsoja on kuin yksi valamiehistä, hänen on asetuttava joko syytetyn puolelle tai häntä vastaan. En keksi pahaa sanottavaa mistään. Omalaatuinen "yhden kohtauksen" elokuva.

JohnRambo

Huhhuh... tässä oli kyllä yksi väkevimmistä leffoista mitä oon koskaan nähnyt. En muista milloin olisin viimeksi pitänyt kaksi tupakkataukoa leffan aikana vain siksi, että jännittää niin paljon. Tästä leffasta on varmasti kaikki tarpeellinen sanottu jo monta kertaa, mutta lyhyesti heitän oman korteni kekoon.

Viehätys perustuu oikeustajun tutkailuun. Kukaan leffan hahmoista ei varsinaisesti ole täydellinen, tai moraalisesti muiden yläpuolella, vaikka varmasti pari näistä kuvittelevat olevan. Leffa tarjoaa hyvää aivojumppaa, sillä jokaisen hahmon näkemys rikoksesta perustuu hyvin paljon omiin kokemuksiin ja lähtokohtiin. 12 miestä eri ammateista ja yhteiskuntaluokista. Hahmot ovat rakennettu todella hyvin, ja pienet yksityiskohdatkin leffassa ovat tärkeitä. Klaustrofobian tuntu on saatu visuaalisilla kikoilla toimimaan todella hyvin. Tämä elokuva on ehkäpä kuuluisin esimerkki siitä.

Elokuva on paljon monisyisempi, kuin mitä lopputekstien rullatessa aluksi tuntuu. Tarina ja hahmot jäävät mieleen rullaamaan vielä pariksi tunniksi leffan loputtua, ja nettikeskusteluita lukiessa tuli ilmi muilta katsojilta vielä paljon muita mielenkiintoisia pointteja ja näkökulmia mitä itse en tullut ajatelleeksi.

Voisin aika varmuudella sanoa, että tämä tulee kestämään vielä lukuisia katselukertoja ja yksi ikisuosikeistani jo ensikatselun perusteella.

(PC)

Kookosbanaani

Erittäin hieno elokuva. Henry Fonda on ilmiömäinen roolissaan jääräpäisenä valamiehenä. Muut valamiehet ovat myös monipuolisia ja persoonallisia hahmoja. Juonenkäänteitä ja ikimuistoisia hetkiä sataa niskaan jatkuvasti. Katsokaa itse, niin tiedätte.

Laulunlapsi

Tyylikkäästi etenevä elokuva, joka naulitsee katsojansa mielenkiinnon mestarillisella tavalla. Kyseessä on ehdottomasti yksi elokuvahistorian hienoimmista teoksista.

Matalahiilihappoinen

Hieno elokuva. Miltei tosiaikaisesti etenevä oikeussalidraama hakee vertaistaan; harvoin on saatu näin tiivis tunnelma yhdistettyä murhan selvittämiseen valamiehistön kesken. Tarina on hyvin kirjoitettu ja sopivan monimutkainen, mutta selkeä. Näyttelijät eivät ole erikoisia, mutta osaavat asiansa ja heihin koko elokuva perustuu (tosin ensimmäisen toisinajattelijan (Henry Fonda) ja lopussa luovuttavan pessimistin (Lee J. Cobb) roolisuoritukset ovatkin joukon parhaat). Valamiesten ratkaisu on harvinaisen vaikuttava elokuva, joka ei hellitä missään vaiheessa vaan naulaa katsojan kiinni ruutuun. Tämä on harvinaista näinkin puhekeskeisessä filmissä.

Paranoid

Mestariteoshan tämä joka suhteessa on. Suorastaan piinaavan nerokas.

Viisi tähteä.

Rainafriikki

Mahtava oikeussalidraama,joka oli juoneltansa nerokas ja elokuvan roolisuoritukset olivat kaikenpuolin hyvät.Kokonaisuudessaan 12 Angry Men on nerokas ja mielenkiintoinen oikeussalidraama,joka pitää otteensa loistavasti loppuun saakka.

Supah

Ehdottomasti elokuvien aatelia. Hieno kuvaus siitä, miten ennakkoluulot ja -odotukset vaikuttavat mielipiteisiimme. Loistavat henkilöhahmot ja tunnelma. Elokuvan loistavuudesta kertoo jo sekin, ettei se tarvitse mitään erikoisia kikkoja ollakseen mielenkiintoinen vaan koko elokuva on lähinnä hyvin näyteltyä dialogia.

Ville

Vaikka elokuva sijoittuu pääasiassa yhteen huoneesseen ja on pelkkää keskustelua, niin silti hyvin tiukkasti otteessaan pitävä tapaus ja herättää kyllä katsojassa ajatuksia. Kaikki ei ole aina sitä, miltä näyttää. Elokuva on rytmitetty mainiosti ja dialogi on erinomaista. Myös hahmot on saatu hyvin persoonallisiksi. Tämä ei kyllä tylsistytä missään vaiheessa, vaikka sisältääkin vain pelkkää puhetta.

Wendel

Kertakaikkisen nerokas elokuva. 12 valamiestä keskustelevat yhdessä huoneessa murhaoikeudenkäynnistä. Tuloksena yksi elokuvahistorian rikkaimmista ja syvällisimmistä ihmiskuvauksista koskaan.

Suosittelen varauksetta. Etsi käsiisi ja katso tämä elokuva.

Zakkk

Syvällinen elokuva joka nojaa täysin näyttelijöiden varaan.

zcb

Hauskan leppoinen tunnelma ja erittäin mielenkiintoinen. Rakastan elokuvia, jotka onnistuvat olemaan mielenkiintoisia, vaikka niissä ei tapahdu juurikaan mitään. Pari kertaa on tullut elokuva katsottua ja tulen katsomaan varmasti myös ainakin muutaman kerran lisää.

Elokuvassa ainoa ärsyttävä tekijä on paikoitellen typerä keskustelu ja järjettömät perustelut.

5/5

__IIPO__