Hitchcock sekoittaa trillerin ja seikkailun mainiosti.

Olen katsonut Hitchcockia aikaisemminkin. Olen niistä pitänyt paljon. No. Sitten katsoin tämän tuotoksen. Varsinkin kun pidän seikkailuelokuvista.

Parhaimmissa Alfred Hitchcockin ohjaamissa elokuvissa on vilkuiltu ikkunasta naapureiden tuloa ja menoa, miten nainen menee hullun ylläpitämään hotelliin, miten yksityisetsivä rakastuu varjostamaansa naiseen ja miten linnut hyökkäävät selityksettä ihmisten kimppuun. Hitchcock on hyvä jännitys-ja kauhuelokuvien ohjaamisessa. Tällä kertaa hänen elokuvansa on trilleriaineksinen seikkailuelokuva. Vaarallinen Romanssi on erinomainen esimerkki sellaisesta elokuvasta.

Viaton ihminen Roger O.Thornhillin(Gary Grant) on sekoitettu agenttiin ja saanut syyt niskoilleen murhasta, jota ei tehnyt. Kun hän on takaa-ajon timmelyksessä, hän vielä törmää naiseen nimeltä Eve Kendall(Eva Marie Saint), joka oli juonenkäänteinen hahmo tässä elokuvassa. Tätä voisi kuvailla Hitchcockin ohjaamaksi Bondiksi.

Vaarallinen Romanssi on juonenkäänteiden ja vaarallisten kohtauksien sekasotku. Elokuva on niin sanotusti taidetta. Hitchcock jälleen hyvänä ohjaaja, jälleen hyvä näyttelijäkiinnityksissä. Käsikirjoitus on monipuolinen ja mieleen painuva. Ohjaaja saa seikkailuelokuvan näyttämään sellaiselta, josta ei löydy pahaa sanottavaa, aivan niinkuin trillerinkin. Leffaan vaan jää koukkuun kun Hitchcock leikkii trilleritaidollaan.

Aikaisemmin on tullut sanottua, että tämä on vähän niinkuin Hitchcockin ohjaama Bondi. Pahikselle on kehitetty kelpoja apulaisia. Useita vaarallisia tilanteita. Kaikkiin genreihin ohjaaja osaa paneutua kunnolla. Kaikille hahmoille on saanut oman tarkoituksen ja mitään turhaa ei ole mukana.

Jos ette pidä spoilereista, älkää lukeko seuraavaa kappaletta.

Jäi vaan mieeleen elokuvan jännittävän lopputaistelun jälkeen. Päävihollinen on hyvin tulkattu, mutta mihin jäi loppuselvittelyt. Onkohan elokuvan tekemisessä ollut joku kiire kun päähenkilön ja pahiksen välinselivttelyt jäivät kököiksi?

Alfred Hitchcock on hyvä ohjaamaan elokuvia. Vaarallinen Romanssi ulottuu mestariteokseksi sen takia miten trilleri ja seikkailu sopivat hyvin yhteen. Vaikka loppu jäi vähän oudoski, ei viittä tähteä viitti poistaa. Aloin katsoa trillereitä vasta silloin kun olen nähnyt minkälaista magiaa Hitchcock on siihen luonut. Todellinen mestariteos.

korkkinado

Seikkailu,
1959
Alfred Hitchcock
Ernest Lehman
Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis, Josephine Hutchinson, Leo G. Carroll, Martin Landau, Philip Ober