1970-luvun kauhuelokuvat ovat perinteisesti arvostettuja, ja ne ovat saaneet kulttimainetta turhankin paljon. Tästä kulttielokuvien joukosta puuttuu tyystin vuonna 1973 syntynyt brittituotos Uhrijuhla. Uhrijuhla onkin yksi aliarvostetumpia tekeleitä kauhun saralla, vaikka se lyökin tunnelmallaan Manaajan muka-pelottavat pätkät ja teinihysteriaa pursuvat teinikauhuleffat 100-0.

Epäonnea elokuva on kokenut historiallisenkin paljon. Hitchcockillekin juonia väsänneen Anthony Shafferin hienon käsikirjoituksen kohtalona oli päätyä Robin Hardyn ohjattavaksi, mitä suuri yleisö ei ilmeisesti suodattanut. Vielä kun tuotantoyhtiö teki konkurssin kesken kuvausten ja leffan oikeudet joutuivat myyntitavaraksi, oli soppa valmis. Kunnon panostusta uudelta omistajaltaan Uhrijuhla ei koskaan osakseen saanut, ja nykyisen version kerrotaan olevan mm. alkuperäistä n. 40 minuuttia lyhyempi!

Suuri syy Uhrijuhlan vähäiseen arvostukseen on varmasti myös sen tukeutuminen mystisyyteen: itse kauhulla ei mässäillä, vaan pelko leijuu muusta maailmasta eristyneen yhteiskunnan yllä. Kuuluisaa yössä heilahtavaa veistä tai edes yliluonnollista murhaajaa ei nähdä, mutta mieliin painuvaa trilleritunnelmaa senkin edestä.

Vakaasti uskova poliisi Neil Howie (Edward Woodward) saapuu kaukaiselle skottisaarelle saatuaan vihjeen nuoren Rowan-tytön katoamisesta. Nopeasti hän huomaa saaren tunnelman pahasti vääristyneeksi, ja vaikka kylän asukit vakuuttelevat, ettei kyseistä pikkutyttöä edes ole olemassa, Howie jatkaa ongelman tutkimista. Vyyhti kiertyy pikkuhiljaa poliisin ympärille, ja uskonmiehen hermoja koetellaan mm. Lordi Summerislen (Christopher Lee) itsepäisyydellä ja hänen johtamansa yhteisön julmilla teoilla. Howieta yrittävät houkutella puoleensa myös alkukantaisten rituaalien tahdissa tanssivat alastomat naiset, joista kuuluisampana ja kohutumpana tanssahtelee ruotsalaisblondi Britt Ekland.

Loppuratkaisu on yllättävä ja järkyttäväkin. Virkavaltaa huiputetaan pahemman kerran, ja roolit kääntyvät päälaelleen. Joukkokiihko yltyy niin, että viimein kolkoissa maisemissa pelätty uhrijuhla saa luvan alkaa.

Arsi T. Elokolikko
Ylläpitäjä, 850 arvostelua