Titan90

Ahdistava, tapahtumissa mukana olevan henkilön silmin käsiotoksilla tuotettu elokuva aikamme yhdestä hirvittävimmistä tapahtumista. Puolueen nuorisoleiri saa uudenlaisen vivahteen, kun yhtäkkiä joukko nuoria juoksee kauhuissaan kohti keskusrakennusta ja metsästä kuuluu laukausten ääniä. Sekasorron vallassa ihmiset lähtevät etsimään läheisiään, turvaa tai ylipäätään jotakin tukea tähän kauhistuttavaan tilanteeseen. Puhelimilla koetetaan saada tietoa, josko käynnissä olisi jokin harjoitus, mutta toisaalta aiemmin päivällä saaren saavuttaneiden tietojen mukaan myös kaupungissa on ollut jonkinlainen terrori-isku.

U - July 22 seuraa siis lähietäisyydeltä Kajan ja satunnaisten tilanteen mukaan vaihtuvien nuorien toimintaa tilanteessa. Ahdistus on käsin kosketeltavaa ja katsojalle annetaan runsaasti mahdollisuuksia kommentoida, kuinka itse olisi toiminut luonnollisestikin toisin. Itse Breivik ei juuri kamera-aikaa saa, vaan tunnelma luodaan laukausten äänillä, jotka kaikuvat välillä kauempaa välillä lähempää. Varsinkin aluksi tilanne on elokuvakatsojan silmin kutkuttava, mutta pidemmän päälle se alkaa hieman tuskastuttaa, kun kykitään viidennessä piilopaikassa samoja asioita toistellen. Toisaalta tapahtumat ovat varmastikin edenneet joidenkin kohdalla juuri niin, mikä luo tietynlaista uskottavuutta koko teokselle. Viihdearvoa se syö kuitenkin hiiren verran, ei kuitenkaan merkitsevästi.

Yhtenä pitkänä otoksena kuvattu elokuva on kokonaisuudessaan onnistunut. Se on ahdistava ja ajatuksia herättävä kertomus tositapahtumista, jotka tapahtuivat ei-niin-kaukana omasta maantieteellisestä valtiostamme. Loppuratkaisu on kaikessa tylyydessään vielä viimeisenä höysteenä tälle keskivertoa paremmalle teokselle.

QT

U - july 22
U - july 22 arvosana 3,50

U - july 22 (2018)

Alkuperäinen nimi: Utøya 22. juli

2018
Erik Poppe
Anna Bache-Wiig, Erik Poppe, Siv Rajendram Eliassen
Aleksander Holmen, Andrea Berntzen, Brede Fristad, Elli Rhiannon Müller Osbourne, Solveig Koløen Birkeland
Norja
norja