Hukka

Davidlynchmäisyys voi olla sekä erittäin positiivinen tapa kuvata jotakin elokuvaa, tai sitten todella negatiivinen tapa. Tämän leffan kohdalla miellän sen negatiiviseksi puoleksi, sillä yksi katselukerta ei varmasti riitä tämän elokuvan ymmärtämiseen. Kyseessä on kuitenkin niin pitkäveteinen leffa, että ei tätä jaksaisi kahdesti katsoa. Etenkin ihan liian pitkiksi venytetyt kohtaukset alkoivat poltela naamataulua hyvin nopeasti. Tai no hitaasti.

IsoVauva

Muutaman päivän päästä alkavan uuden Twin Peaksin kunniaksi, jota odotan muuten kuin hullu puuroa, päätin katsa tämän prequel leffan, joka oli vielä silmiltäni tähän mennessä pakoillut.

Sarja oli vielä Lynchin (ja Frostin) luomukseksi suhteellisen helppotajuista, mutta Fire Walk With Me on kyllä sitä klassista Lynchiä. Eli pirun outoa, tunnelmallista ja hämmentävää matskua. Leffa on tosiaan esiosa sarjalle, vaikka vähän tulevaisuuteenkiin vihjaillaan. Tarina keskittyy Laura Palmerin viimeisien, huumeiden, seksin ja murenevan mielenterveyden ohjaamien päivien ympärille ja se on synkkä kuin mikä... Sarjassa menoa ryyditti vähän omituinen, mutta ihan hauska huumori ja fiilis oli muutenkin kevyempi. Leffa puolestaan on sysimusta ja paikoin jopa brutaali. Se on myös huomattavasti symbolisempi ja vaikeaselkoisempi.
Tämä melko radikaali tunnelman muutos toki erotti sen selvästi sarjasta, mutta mielestäni samalla kadotettiin juuri se tärkeä osa koko sarjan omintakeisesta fiiliksestä.

Mystinen black lodge sun muut outouden ovat leffassa mukana ja ohjaajanero Lynch loihtiikin muutaman todella hypnoottisen kohtauksen, joita tukee edelleenkin Badalamentin häikäisevän upea score. Vahvimpana jäi mieleen tummanpuhuva, mutta samalla jotenkin rujon kaunis baarikohtaus. Nämä kohtaukset, vaikka hienosti ohjattuja olivatkin, eivät silti päässeet sarjan vastaavien tasolle.

Näyttelijäsuorituksista sen verran, että monet tutut näyttelijät palaavat rooleihinsa. Ray Wise Leland Palmerina oli edelleen kovin suoritus. Varsinkin kun Kyle MacLachlan ei ole hirveästi cameota suuremmassa roolissa.
Sheryl Lee Laura Palmerina oli hyvä, vaikkakin välillä liikuttiin lähellä ylinäyttelyä. Toisaalta tämäkin toimi, koska koko sarjan ja leffan tunnelma ja hahmot ovat muutenkin jotenkin "epävireessä" oikeaan maailman nähden.
Donnan näyttelijä oli recastattu ja tämä ei ollut onnistunut ratkaisu.

Väkisinkin pieni pettymys. Vaikka pidänkin melkoisesti Lynchin omituisemmasta tuotannosta, niin tämä ei ihan samalla tavalla uponnut, koska sarjan tunnelmasta hukattiin tärkeä osa. Monet ovat valittaneet kuinka leffa ei vastannut sarjan avoimiksi jättämiin kysymyksiin, mutta minua se ei häirinnyt. Twin Peaksissa oli aina enemmän kyse matkasta ja tunnelmasta kuin päämäärästä ja vastauksista.
Leffa on oikeasti melko raskasta katsottavaa ja lopun murhakohtaus, visuaalisesta upeudestaan huolimatta, tuntui jopa vähän kidutuspornolta. Varsinkin henkisesti raastava kohtaus.
Fire Walk With Me on kiinnostava, paikoin visuaalisesti mieleenjäävä, mutta lopulta vähän kylmäksi jättävä tekele.

Uutta sarjaa odoton suurella mielenkiinnolla, sillä en osaa yhtään ennustaa mitä Lynch meinaa meille tuoda. Viimeiseen saakka kryptisestä mainoskampanjasta myös iso peukku, tänä nykyisin pahasti spoilaavien trailereiden aikakautena!

Nanopoli

Mahtavan tv-sarjan jälkeen itse elokuva oli pettymys. Muutama hienosti tehty kohta + lopetus aika jees mutta näkemättäkin olisi pärjännyt.

vasara88

Fire Walk with Me on vähän kaksipiippuinen tapaus, se on Twin Peaks faneille pakollista katsottavaa, mutta toisaalta onko se edes tarpeellinen? Olisimme loppupeleissä pärjänneet ihan hyvin ilman tätä elokuvaa, se ei käytännössä tarjoa mitään uutta tietoa Laura Palmerin tapauksesta. Tässä näemme vaan kuvina kuinka hukassa tämä tyttö oli ja kuinka villi hänen elämänsä oli. Me tiesimme kaikki tämän, vaikka emme ole nähneet sitä. Leland Palmerin tapaus oli huomattavasti mielenkiintoisempi.

Ensimmäinen puolituntia vaikutti siltä kun katsoisi jotain ihan muuta kuin Twin Peaksia, kunnes viimein monet tutut naamat tulivat näkyviin. Donnan vaihtuminen ei itseä häirinnyt, mutta olisin mielelläni nähnyt vaikkapa Sheriffi Trumanin tai Audrey Hornen. Shelly Johnsonin roolikin olisi saanut olla isompi. Toisaalta oli ihan jännä nähdä, kuinka sarjassa keskeisessä roolissa olevat ihmiset olivat vain pieniä sivuhahmoja. Ehkä leffa olisi toiminut paremmin, jos se olisi keskittynyt vain Teresa Banksin kuoleman tutkintaan?

Huono Fire Walk with Me ei missään nimessä ole, mutta tv-sarjan tasolle se ei mitenkään yllä. Se sisältää paljon hyvää, mutta myös huonoa.

__IIPO__

Tjau

unknown mind

Twin Peaks - tuli kulje kanssani
Twin Peaks - tuli kulje kanssani arvosana 3,88

Twin Peaks - tuli kulje kanssani (1992)

Alkuperäinen nimi: Twin Peaks - Fire Walk with Me

1992
David Lynch
David Lynch, Mark Frost, Robert Engels
Chris Isaak, Dana Ashbrook, David Bowie, David Lynch, Eric DaRe, Frank Silva, Heather Graham, James Marshall, Kiefer Sutherland, Kyle MacLachlan, Madchen Amick, Miguel Ferrer, Moira Kelly, Peggy Lipton, Phoebe Augustine, Ray Wise, Sheryl Lee
Ranska, USA