Veretön vampyyrielokuva? Eikö auringon valon kuulu olla vampyyreille kohtalokas? Miksei Edward ole yhtä hyvännäköinen kuin kirjassa? Eikä Meyerin vampyyreilla ole edes kulmahampaita.

Kyllä, minä kuulun niihin 15-vuotiaisiin, jotka viihtyvät irc-galleriassa ja demissä, kyllä Houkutus-sarja on mielestäni ihana ja mahtava - mutta en silti luokittele itseäni ihkuksi houkutus< 33-faniksi. Kun kerran kirjat olen lukenut ja leffan käynyt katsastamassa ja muutenkin epävirallinen leffakriitikko olen, niin miksipä en tännekin sitä arvostelisi; kun en ole törmännyt vielä yhdenkään teinin kirjoittamaan arvosteluun elokuvasta.

Ohjaaja Catherine Hardwicke muistetaan parhaiten elokuvasta Kolmetoista (2003), joka sai kautta maailman hyvät arvostelut. Hardwicken uusin elokuva, Stephenie Meyerin kirjasarjan pohjalta käsikirjoitettu Twilight - Houkutus, on tarina teiniromanssista ihmisen ja vampyyrin välillä, jonka pääosissa nähdään yhdysvaltalainen Kristen Stewart ja brittinäyttelijä Robert Pattinson, joka tuli tunnetuksi Harry Potterin Cedric Diggoryna.

17-vuotias Bella Swan (Stewart) on tavallinen, vaaratilanteille altis, lukiolainen, johon monet teinitytöt voivat helposti samastua. Bella asuu aurinkoisessa Phoenixissa äitinsä, ja tämän uuden miehen Philin kanssa kunnes päättää muuttaa seriffi-isänsä (Billy Burke) luokse Washingtonin osavaltioon, sateiseen pikkukylään Forksiin.

Bella tuntee itsensä ulkopuoliseksi, vaikka luokkakaverit ottavat hänet uteliaan hyväntahtoisesti vastaan. Kaikki muuttuu, kun Bella saa tunnilla vierustoverikseen yliluonnollisen komean Edward Cullenin (Pattinson). Bellan astuttua luokkaan Edward jännittyy ja katsoo Bellaa inhoten, sillä ei ole koskaan tavannut ihmistä, jonka tuoksu houkuttelisi häntä niin paljon. Bella ei tietenkään tiedä tätä, vaan uskoo Edwardin vihaavan häntä. Tästä(kin) kohtauksesta on elokuvassa tehty koominen.

Bella ei saa Edwardia mielestään, vaikka tätä ei näy koulussa moneen päivään. Pian Edward palaa kouluun ja lähestyy häntä. Bella on ymmällään, sillä Edward esittää hänelle kysymyksiä, joita kukaan muu ei ole kysynyt ja tuntuu olevan aidosti kiinnostunut tämän vastauksista. Ja miksi Edwardin silmät ovat eriväriset kuin viimeksi?

Bella alkaa saamaan outoja asioita selville Culleneiden perheestä ja tajuaa pian Edwardin perheineen olevan vampyyrejä. Meyerin vampyyrit ovat valinneet paikkansa ihmisyhteisössä ihmisverestä kieltäytyen. Vaaroja uhaten Bella ja Edward rakastuvat - vaikka jo pelkkä ensisuudelma on hengenvaarallinen - , ei mikään estä heidän yhdessäoloaan. Bella tutustuu Cullenien perheeseen ja kaikki tuntuu menevän hyvin kunnes pikkukylään saapuu ihmisiä metsästävä vampyykolmikko.

Elokuvaa katsoessa pitää muistaa, että sen kohderyhmä ovat esiteini- ja teini-ikäiset tytöt ja, ettei elokuva ole kauhua ja verellä mässäilyä, vaan tarina kahden teini-ikäisen kielletyn rakkauden vaaroista. Kirjan lukenut tietää, että verrattuna kirjaan elokuva jää vaisuksi ja, että hahmoista olisi pitänyt saada enemmän irti. Elokuvaa katsellessa tuntuu, että juoni vaan etenee ja etenee ja sitten se onkin jo ohi. Se toimii kuitenkin ihan hyvin suositun teoksen kuvituksena.

Kun kerran kirjoihin olen jossain määrin rakastunut, niin pakko kai minun on edes kaksi tähteä antaa, vaikka elokuva tosiaan oli pettymys - mutta en minä toisaalta siltä muuta odottanutkaan. Jos olisin kymmenen vuotta vanhempi olisi varmasti jättänyt elokuvan kesken kaiken katsomatta, mutta minkäs mahdan sile, että olen teini-ikäinen romantikko, sellainen, jollaisille tämä elokuva on tarkotettukin.

symofobia

Sademies arvosana 4,07
Sademies

Twilight - Houkutus
Twilight - Houkutus arvosana 2,52

Twilight - Houkutus (2008)

Alkuperäinen nimi: Twilight

2008
Catherine Hardwicke
Melissa Rosenberg, Stephenie Meyer
Billy Burke, Elizabeth Reaser, Gil Birmingham, Justin Chon, Kristen Stewart, Nikki Reed, Peter Facinelli, Robert Pattinson, Sarah Clarke (I), Taylor Lautner