Creeper234

Itsenäisyyspäivän kynnyksellä, päätin rikastaa sivistystäni käymällä oikein teatterissa katsomassa elämäni toisen kotimaisen elokuvan (eka oli Sauna). Kotimaiset elokuvat kun eivät oikein koskaan ole napanneet, mutta sotahistoriasta kiinnostuneena ja Laineen versiota lukuisia kertoja kytänneenä niin kyllähän tämä piti nähdä... ja hyvä niin, sillä Tuntematon Sotilas vuosimallia 2017 oli kaikin puolin positiivinen elämys.

Tunnelmaan sai virittäydyttyä heti näytöksen alkua odotellessa, sillä kanssakatsojiin mahtui ilahduttavan innokkaita eläkeläisiä, joista eräskin herra letkautti, että: "Harmi kuin jäi kypärä kotiin. Olisi voinut pukeutua." Muutenkin yleisön eläytyminen ja asiaa kohtaan osoittama arvostus oli hienoa. Vierustoverini itki näytöksen loppupuoliskolla.

Mutta entäs sitten itse elokuva? Sanon heti, että Louhimiehen Tuntematonta ei pidä verrata Laineen versioon joten viskaa ne kaikki ennakkonarinat romukoppaan. Totta, tämäkin on Tuntematon Sotilas, joka seuraa lähdemateriaaliaan tuttuine kohtauksineen, mutta Louhimiehen näkemys on silti erilainen ja hyvä niin, sillä typeräähän se olisi tehdä pelkkä suora apinointi aiemmasta. Louhimies pohjaa elokuvansa romaanin alkuperäiseen, lyhentämättömään versioon ja hänen tulkintansa kouraisee erityisesti tunnelatauksellaan. Sota on helvetin rumaa, mutta kärsimyksellä ei mässäillä, vaan asiaa käsitellään ihailtavan inhimillisesti ja autenttisesti. Kaiken mielettömyyden keskelle mahtuu tarinoita, jotka sekä naurattavat, että koskettavat. Väinö Linnanhan sanotaan todenneen, että hän halusi riisua itse sodalta kaiken kunnioituksen, mutta samalla kunnioittaa niitä jotka tilanteeseen joutuivat vasten tahtoaan. Tämän ajatuksen elokuva heijastelee upeasti. Se näyttää myös hetkiä, jotka miehet viettävät kotirintamalla sotimisen ulkopuolella, tuoden asetelmalle arvokasta vastapainoa.

Tuotantoarvot ovat pilvissä eikä tekninen toteutus häviä ollenkaan ulkomaisille sotaelokuville. Pommien jyrähtely ja konekiväärin nakutus tuntuu lähes vatsanpohjassa, kuvaus on kaunista ja musiikin käyttö hienovaraisen kekseliästä. Näyttelyssä ei myöskään ole moitittavaa vaikka aluksi pelkäsinkin, että esimerkiksi Putous-Hirviniemen naama tulisi häiritsemään. Eero Aho oli mielestäni täydellinen Rokka ja pidin siitä kuinka hahmoon paneuduttiin syvemmin kuin koskaan aiemmin. Ihastuin myös Jussi Vatasen Koskelaan.

Tuntematon Sotilas 2017 on upea elokuva, josta sietää olla ylpeä. Iso peukku koko tuotantotiimille ja onnea 100-vuotiaalle Suomelle!

Leffa Timppa

Mahdollisesti hienoiten tehty ja toteutettu suomalaisten elokuva. Jopa alkuperäistä parempi ja kiinnostavampi seurattava. Kokonaisuus on upea ja en ymmärrä, miksi jotkut ovat valittaneet, että puheesta ei saa selvää. Hankkikaa nyt ihmeessä ne korvat ja järki. Eero Ahon suoritus on Rokkana mahtava, mutta Hirviniemen Aku jää ehkä vähän varjoon. Missään nimessä tämä leffa ei olisi ollut tarpeellinen ja kärsii juuri siitä, että on uudelleenfilmatisointi. Robin saa anteeksi mukana olemisensa, koska hän koki oikeutetun kohtalon. Tälläistä laatutyötä tehdään Suomessa harvoin, mutta silloin kun tehdään, niin se todella on sitä.

tikox

Itse pyrin unohtamaan sen että tämä elokuva on tuntematon sotilas, enkä edellytä siltä että sen täytyisi tarjota tuttua tematiikkaa. Mutta toisaalta en usko että "moderni sotaelokuva" olisi luonnostaan läheskään samankaltainen lopputuloksen kanssa. Pääosin tulkinnassa on mielestäni onnistuttu hyvin. Elokuva on yhä "tuntematon", mutta samalla moderni sotaelokuva. Jotkin yksityiskohdat tuntuvat hieman töksähtäviltä ja paikoitellen lähes sorrutaan imelyyteen. Mutta eivät nämä liiaksi pääse haittaamaan. Töksähdys tai päälleliimatun tuntu johtuu lähinnä siitä että teemoja/tapahtumia ei näiltä osin ole juuri avattu (no, elokuva on muutenkin pitkä), mutta kun miettii asiaa sodan kannalta niin kyllä myös ne teemat aiheistoon kuuluvat. Ehkä ajatuksia olisi ollut kuvattavaksi minisarjaksi asti (kuten Talvisota 1989).

Elokuvan alussa meno on varsin tönkköä, vuorosanat luetellaan yhteen pötköön ulkomuistista... Mutta varsin pian pääsevät näyttelijät kiinni roolihamoihinsa eikä tämä enää ärsytä. Liekkö tuo metsämajoitus alkanut purra tekijöihin.

Elokuva on varsin raju monellakin tavalla. Visuaalinen puoli on komeaa katsottavaa ja sodankuvaus rujoa seurattavaa. Elokuva on varsin rankka kokemus, ja uskaltaisin väittää että se kyllä onnistuu riisumaan sodalta glorian. Sen se tekee paitsi rujolla kuvastolla mutta myös emotionaalisella puolella.

Teknisesti elokuvassa ei juuri moitittavaa ole, ehkä äänityö olisi dialogin osalta kuitenkin voitu tehdä paremminkin. Puheesta ei ihan joka kohdin meinaa saada selvää.

Kyllä tämä menee mielestäni aika tavalla kärjen tuntumaan kaikista sotaa kuvaavista elokuvista. Ei tätä tarvitse katsoa "velvollisuuden tunnosta" siksi että tämä on "Tuntematon", vaan ihan omien avujensa takia. Hieno elokuva.

Altema

Arwin