Esa Lätäkönmäki

Ehkä paras suomalainen elokuva mitä on tehty. Pidän tästä jopa enemmän kuin alkuperäisestä. Hyvät näyttelijät, vakuuttava sotatunnelma, ei todellakaan mikään sotilasfarssi. Etenkin Paavo Liski, Risto Tuorila ja Kari Väänänen ovat rooleissaan mahtavia. 4,5/5

JohnRambo

Mollbergin versio tarjosi todella tuoreen näkemyksen Linnan romaanista. Vaikka kirjan olen joskus lukenut, niin Laineen itsenäisyyspäiväleffa on jättänyt hyvinkin vahvan käsityksen koko teoksesta. Mollbergin versio on mielestäni kuitenkin vähintään yhtä hyvä.

Leffan tunnelma on upean realistinen ja synkkä, vaikka huumoriakin löytyy. Hahmot kasvavat leffan aikana ja parhaimmat niistä ovat oikeasti todella hienoja. Lehto, Koskela, Lammio ja Rokka jäivät päällimmäisinä mieleen.

Tästä lähtien suosittelen myös tätä kun Tuntemattomasta nousee keskustelu.

Masu

Laineen Tuntematon Sotilas on nähty pariin otteeseen, mutta nyt vasta ekaa kertaa tuli nähtyä tämä Mollbergin versio Linnan romaanista. Kokonaiskestoltaan kolme tuntia ja 17 minuuttia. Kyllä puntit rupesivat ehkä vähän tutisemaan aluksi, mutta jumankekka mitä tykitystä ja tunnemyrskyä Mollbergin versio saikaan esiin tässä nuorukaisessa. Laineen versiossa Hietanen ja Rokka loistavat, mutta Mollbergin versiossa Koskela ja Rahikainen jäivät parhaiten mieliin. Lopussa iskee kaikki kaoottisuus, perääntyminen pysäyttämättön vihollisen edetessä kuin pikajuna läpi puolustuslinjojen ja lempihahmojen haavoittumiset/kuolemiset ovat edelleen tunteita herättävää katseltavaa. Neuvostosotilaiden kuvaaminen raakalaisina ampumassa aseettomia haavoittuneita sotilaita pysäytti hieman yllättäen graafisuutensa puolesta. Tunnettu Lehdon kuolemakohtaus oli kauhean laimealta tuntuva tässä versiossa -- alkuperäisessä mustavalkoisuus kai teki kohtauksesta erityisen voimakkaan.

Meininki on ylipäänsä saastaisempaa ja sotilaat eivät oikeasti erotu toisistaan liikaa jonain supersotilaina. Pidin inkeriläisten huomioimisesta ja muutenkin tyynestä kuvaustyylistä niin metsissä kuin ortodoksikirkkojen ja muiden siviilirakennelmien tuhoutuessa Suur-Suomen maaseuduilla jatkosodan alkuvaiheilla. Suomalaisten valloittama Petroskoi on hirveässä kunnossa ja korkea-arvoiset upseerit halveksuttavia. Sodassa ei ole voittajia ja Mollberg on tajunnut tämän varmaan parhaiten kahdesta filmatisoinnista. Sisällissodankin perintöön uskalletaan tarttua vähäsen Koskelan pirtuhuuruisessa monologissa, mistä pitää propseja antaa. Näyttäkää tätä versiota mieluummin kuvaradiosta, Yleisradio!

Termis85

Täydellisyyttä hipovaa menoa.