AAnyway

Karu elokuva sodasta, jossa monet roolisuoritukset yllättivät positiivisesti. Kuulun silti edelleenkin tiimi Edvin Laineeseen, mutta ei tämäkään huono ole

Potentiaalia olisi ollut ja alusta asti vaikutti realistisemmalta kuin "alkuperäinen". Homma vain kaatui aika raskaasti näyttelijöihin, jotka molottivat repliikkejään kuin olisivat lukeneet ne suoraa käsikirjoituksesta, ilman minkäänlaista tunnetta. Koskelan ja Rahikaisen hahmoissa oli havaittavissa jotain elämää. Ehkä olen vain katsonut 55-vuoden version niin monta kertaa, että en osaa katsoa tätä elokuvaa puolueettomasti, mutta ei tämä vaan toiminut mulla. Plussaa siitä, että mukana oli paljon hyviä kohtauksia, jotka puuttuvat Laineen teoksesta

James_Bond

Ristiriitaisia tunteita itsessäni herättänyt Mollbergin Tuntematon sotilas on toisaalta upea kuvaus nuoren miehen matkasta sotaan ja karun realistinen tutkielma yskilön hauraudesta vihollisen sekä luonnon armoilla. Toisaalta se tuo räjähdykset ja veren ehkä liiankin selkeästi esille. Värikuva mahdollistaa erinäköisen visuaalisen tyylittelyn, mutta sen teho ei kestä yhtä kauan kuin mustavalkokuvissa. Alkupuoliskon jälkeen sotilaiden erilaiset persoonat alkavat hukkua kaiken toiminnan keskelle eikä heidän välinen kemiansa enää loista samalla tavalla.

Kouraisevampi tyyli on tervetullut ja näyttää sodan kaoottisen tilan hyvin selkeästi, mutta teos kaipaisi syvempää pureutumista näyttelijöiden välisiin kohtauksiin. Näin saataisiin mukaan myös elävyyttä. Tässä tulee siis esille se, mikä Laineen versiossa jäi kenties liian vähälle huomiolle, mutta toisaalta tämä taas korostaa liikaakin juuri sitä puolta jääden kokonaisuutena melko epätasaiseksi. Kaiken lisäksi käsivarakuvaus tuntuu tahallisuudestaan huolimatta monissa kohtauksissa turhan täsmättömältä tavalta tuoda sota katsojan lähelle.

Keräilijä

3/5,.

markus aki berg

Ei pääse lähellekkään Laineen ohjaamaa Tuntematonta. Todella paska elokuva.

arpum

AxZ