Titan90

Aika masentavien aiheiden äärellä vallan haastavasti liikkuva the Hours kertoo kolmen eri ikäpolven naisesta, joista jokainen kohtaa elämässään tavalla tai toisella itsemurhaan liittyviä asioita. Yksi päätyy pitkän taistelun jälkeen itse tekoon, toinen hartaan pohdinnan jälkeen vaikeaan päätökseen ja kolmas kohtaa aiheen sivusta seuraavana läheisenä. Keskiössä on Virginia Woolfin Mrs. Dalloway -kirja, johon elokuvan eri miljööt tavalla tai toisella nivoutuvat.

The Hoursin pisteytys myös täällä Leffatykissä oli pienoinen yllätys, kun elokuvan jälkeen siirryin katsomaan. IMDB:n suhteellisen korkean (7,6) ymmärsin, koska siellä nyt vain on välillä vähän kummallisia tuloksia, mutta että täälläkin. Usein oma elokuvien arvostelu noudattaa ainakin varovaisesti yleistä linjaa, kenties teennäisesti, mutta kuitenkin. The Hoursin kohdalla täytyy kuitenkin tehdä pieni poikkeus, sillä itse en juurikaan elokuvasta syttynyt. Masentava teema ei sinänsä haittaa ollenkaan, eikä varsin vaikeaselkoinen toteutuskaan juuri hetkauta (eihän tämä sentää mikää Dyyni ole), mutta jotenkin en onnistunut saamaan irti sitä, mitä näemmä moni muu on saanut.

Allekirjoittaneella meni tällä kertaa luvattoman kauan ymmärtää, että kolme osatarinaa ovat sinänsä toisistaan riippumattomat, vaikkakin lopussa hieman yhdistyvätkin. Siksi elokuva vaikutti enimmäkseen melko tylsältä melankoliaprassailulta, eikä myöhäinen ahaa-elämykseni kerennyt sitä pelastaa. Kenties toinen kerta voisi tämän kohdalla olla se avaintekijä.

Herman Tottooro

Alkuperäinen nimi: The Hours

Draama
2002
Stephen Daldry
David Hare, Michael Cunningham (III)
Ed Harris, Julianne Moore, Meryl Streep, Nicole Kidman, Stephen Dillane
USA, Iso-Britannia