Migus

Koskettava, realistinen ja traaginen. Nämä sanat kuvaavat parhaiten tätä sodan kauhuja kuvaavaa elokuvaa. Alun ensimmäiset 45 minuuttia eivät oikein vakuuttaneet, mutta mitä pidemmälle elokuva eteni, sitä raadollisemmaksi se muuttui. Hyvin tehty ja aidosti järkyttävä sotadraama.

shinji

Yleensä olen aina valittamassa, että leffoissa ei ole tunnelmaa tarpeeksi, mutta Come and See on tunnelmaltaan niin ahdistava että se lyö vasten kasvoja alusta loppuun. (Enkä tarkoita ahdistavuudella verellä mässäilyä, sitä tässä ei ole) Kieltämättä itsekin olen ajatellut että Schindlerin lista on ehkä se ahdistavin sota elokuva minkä olen nähnyt, mutta nyt sekin tuntuu suorastaan kevyehköltä ja helpolta katsoa.

Aleksei Kravchenko on todella hyvä pääosassa - tämän surun ja sekoamiseen valuva tuijotus oli välillä niin uskottavaa, että tuntui kuin katsoisin dokumenttia enkä näyteltyä rainaa. (Kravchenko on sanonutkin miten leffan tekeminen oli henkisesti raastavaa ja ohjaaja Elem Klimov muistaakseni lopetti elokuvien tekemisen tämän jälkeen koska mikään ei enää inspiroinut häntä, kaikki mahdollinen oli tähän jo tehty) Musiikit myös ovat onnistuneet, mikä lisäsi omituista ja lohdutonta tunnelmaa entisestään.
Ainoa asia mikä tuo miinusta oli se, että kunnollista juonta ei ole, joten annan 4 tähteä. Vaikka Come and See on raskas katsoa, mielestäni tämän pitäisi olla samanlaisessa ehdottomasti nähtävien leffojen - asemassa kuin esim. Schindlerin lista.

Addeh

1985
Come and See, Idi i smotri
Elem Klimov
Ales Adamovitš
Aleksei Kravtšenko, Jüri Lumiste, Liubomiras Laucevičius, Olga Mironova, Vladas Bagdonas
Neuvostoliitto
venäjä