Aivovapaata kauhuviritelmää yhden nimihirviön edestä.

Hollywoodin tuottajat X ja Y kävelevät suosikkibaarinsa tiskille. Tilattuaan drinkkinsä toinen heistä huomaa juomansa alla lapun, jossa lukee pelottavasti "Tiedän mitä teit viime kesänä: tuotit typerän kauhupläjäyksen nimeltä 'Tiedän mitä teit viime kesänä'". Nimettöminä apulaistuottajina tähän asti pysyneet miehet katsovat toisiaan kauhistuneina ja laittavat kirjekuoresta löytyneen kasetin mankkaan soimaan. Kirje kertoo puheen olevan salaa äänitettyä vuoden takaiselta baarireissulta:

X: Eiks olis huisia, jos maailmaan saataisiin yhden kauhuleffan verran lisää päätöntä säntäilyä ja yön pimeydessä tapahtuvaa silpomista?
Y: Enpä tiedä, tuo on aika koluttu leffa-aihe…
X: Äläs nyt, me voidaan aina pistää Halloweenia ja sen sukulaissieluja paremmaksi.
Y: Miten muka?
X: No kuunteles tätä: Lois Doncan –niminen kirjailijankäppyrä on vääntänyt meille sopivan kirjan, ja siinä on aika cool idea. Nimittäin neljä teiniä nirhaa vahingossa bilettäessään hassun ukkelin ja hädissään viskaa sen veteen…
Y: Niin?
X: Äläs hätäile veliseni! Tää paranee kokoajan. Nimittäin vuotta myöhemmin nää teinit tajuu, että joku tietää mitä viime kesänä tapahtui. Joku tahtoo KOSTAA rikoksen. Eikä kaikki hyvä lopu tähän.
Y: Kerro toki lisää, tästähän saattaa tulla jotakin.
X: Me saatais mukaan yhden hämyn tuloillaan olevan ja nuorisoyleisöön varmasti uppoavan vampyyrisarjan – oliks se paffi vai mikä lie - blondityttönen, pari komeaa äijää komeilla nimillä ja ennen kaikkea Viiden jutussa ja ämteeveepisneksessä musallaan vakuuttanut Jen "Rakkaus" Hevitti kehiin!
Y: Jumatsuikkeli, meillähän on vuoden vakuuttavin teos käsissämme. Otanpa taskustani pari miljoonaa dollaria ja pamautan ne äänekkäästi pöytään.
X: Teepä se, minä lähden etsimään murhaajalle sellasta coolia koukkusydeemiä, johon voi pistää teinejä roikkumaan, plus etsimään tytöille hieman liian pieniä vetimiä, joissa on isot kaula-aukot.
Y. Sä taidat olla elokuvataiteen jumala vai?

Kasetin loppuessa miehet katsovat toisiaan. "Mitä me olemme menneet tekemään?" "Ei kai me sentään jatko-osaa suunniteltu päissämme?"

Lyhyehkön ja fiktiivisen alkulainailun jälkeen on aika hypätä Hollywoodin kabineteista karun totuuden pariin. Tiedän mitä teit viime kesänä –leffa ei ole missään nimessä kovinkaan taidokas pläjäys, mutta ei se missään nimessä kaikkien onnettomimpien tekeleiden joukkooon kuulu. Jatko-osaa tuottajamme X ja Y sen sijaan saavat hävetä loppuikänsä.

Leffan nuoret tähdet löivät kaikki itsensä lopullisesti läpi kovasti markkinoidun leffan tiimoilta. J. Love Hewittistä ja S.M. "Buffy" Gellarista tuli teinipoikien märkien unien ykkösleidit, eivätkä Ryan Philippe ja Freddie Prince Jr.:kaan tainneet jatkossa välttyä pyörtyviltä teinitytöiltä.

Leffan juonesta ei sen kummempia parane mennä sanomaan. Käytännössä tässä pyöritetään sitä perinteisen kaavan teinikauhustooria loopin kera, mutta toisaalta TMTVK – leffan katsoo lähes mielellään pariinkin otteeseen. Ohjaajana häärivä Gillespie ei ole tehnyt urallaan mitään suurta, eikä tee sitä tässäkään.

Aivovapaata kauhuviritelmää on siis luvassa yhden nimihirviön edestä, ja leffan ajaksi on syytä hankkia terävä koukku, johon aivonsa voi ripustaa roikkumaan samaan malliin kuin leffassa typerät teinit tekevät.

Arsi T. Elokolikko

Twin Peaks - tuli kulje kanssani
Noidantappajat
Noidantappajat arvosana 3,89
Noidantappajat

Tiedän mitä teit viime kesänä
Tiedän mitä teit viime kesänä arvosana 2,62

Tiedän mitä teit viime kesänä (1997)

Alkuperäinen nimi: I Know What You Did Last Summer

Kauhu