carloz

Uskomatonta mutta totta, jatko-osa toimii yhtä hyvin kuin ensimmäinen, jos ei jopa paremminkin. Toimintakohtaukset on toteutettu niin hienosti, että itselläkin tahtoi kädet heilua välillä toiminnan tahtiin kuin pikkupojalla.

Ensimmäisen osan ansaitun menestyksen innoittamana Raid-pojat lähtivät ylittämään sekä itseään että toiminnan ystävien odotuksia. Kummassakin onnistuttiin: Berandal on suurempi, hurjempi, hullumpi, huikeampi, huohotettavampi, hengästyttävämpi ja parempi kuin se ensimmäinen melkein kaikessa, mitä se yrittää. Samojen tekijöiden käden- (ja Ikon tapauksessa myös jalan)jäljen huomaa välittömästi toimintahommien alkaessa. Tämän jälkeen ensimmäinen The Raid näyttää vain tavalliselta toimint.. tai ei nyt sentään. Nyt menee ihan hulluksi.

Ensimmäisen osan tietoisesti hyvin yksinkertaista tarinaa on laajennettu kiinnostavasti, mutta kyllähän sen huomaa, että Gee Evansin todellinen lahjakkuus piilee jossain muussa kuin kiehtovassa tarinankerronnassa. Luulenpa, että suurin syy juonivetoisuuteen on se, että 150 minuutin mittainen non-stop-tupenrapina olisi joutunut vain kivetyksen kohteeksi jokaisen halvan kriitikon toimesta ihan pelkästä periaatesyystä. Tästä huolimatta undercover-hommat jaksoivat kiinnostaa loppuun asti johtuen siitä, että toiminnan osalta Raid 2 todella on jotain erityistä.

Kipu on ennenkokemattoman kovaa entistä kovemman Ikon astellessa areenalle. Yksikään naama ei säästy ruhjeilta, yksikään luu ei säästy katkeamiselta ja yksikään luoti ei jää ampumatta. Aseistusta löytyy juuri niin paljon kuin kuvauspaikalla on rojua, ja tuhon tuottamiseen kelpaa yhtä hyvin harjat, vasarat, näppäimistöt, hiirimatot, tekohampaat ja haulikot kuin perinteisemmät vasarat ja pesäpallomailatkin. Leffan väkivalta on aivan häkellyttävän hurjaa, ja varsinkin luotien aiheuttamat vahingot voivat hyvinkin palauttaa päivällisen takaisin lautaselle.
Omalla kohdallani ainoa lievä moite on se, että turbokyttä Ramasin joukkokahakat näyttävät ja kuulostavat kaikki pitkälti samoilta kameratyöskentelyä, koreografiaa ja jykevää teknobiittiä myöten. Nopeiden koreografioiden ystävät nauttivat varmasti, kun itse taas mieluiten katselisin luita murskaavaa brutaaliutta hieman hillitymmällä heilumisella. Onneksi jo mainittu runsas kättä pidempien esineiden käyttö pitää homman raikkaan raakalaismaisena kautta linjan. Parissa kohdassa mennään jopa mustan huumorin puolelle, kun nähdään Dead Rising -pelistä muistuttava pesäpallo-killi, joka osuu täydellisesti maaliinsa ensimmäisellä yrityksellä.
Kovimman taistelukohtauksen valitseminen ei runsaan tarjonnan vuoksi ole helppoa, mutta yksittäisistä tapoista yksi oli ylitse muiden ja menee suoraan toiminnan historiankirjoihin: konepistoolin lippaan tyhjentäminen moottoripyöräkypärän visiirin läpi kosketusetäisyydeltä. Meinasin pudota tuoliltani lattiankin läpi tuon nähtyäni.

Jos kärsit taudista nimeltä Expendables 3, muistahan hakea lähimmästä elokuva-apteekistasi Raid 2 ilman reseptiä. Lue käyttöohje. Ei suositella herkkävastaisille, lapsille tai viimeisillään raskaana oleville.
Raid 2 - ei enää koskaan tylsän munatonta toimintaa!

(Oh yeah, olinko ensimmäinen, joka EI valittanut elokuvan pituudesta?)

Uytp7

Jumankekka millaista tykitystä alusta loppuun! Ensimmäisen osan ohuehko juoni on saanut enemmän täytettä, josta kaikessa tavanomaisuudessaankin genren sisällä silti pidin. Näyttelytyö toimii ja Uwais vakavine ilmeineen on erittäin cool ilmestys pääroolissa. Toki siistejä tyyppejä, vaikkakin ehkä aikamoisia mulkkuja, on ruudulla riittämiin ilman häntäkin.

Mutta let's face it, toiminnan takia minäkin tämän katsoin eikä sen suhteen todellakaan tarvinnut pettyä. Jokainen käsikähmä on omanlaisensa mätke eikä näyttävyydessä ole säästelty. Realismia vaativat jättäkööt tämän väliin. Ainoastaan se keittiössä tapahtunut kaksintaistelu oli rippusen liian pitkä. Mitä itse elokuva ei minusta ollut.

AlexZ

2014
Serbuan maut 2, Serbuan maut 2: Berandal, The Raid 2
Gareth Evans
Gareth Evans
Alex Abbad, Arifin Putra, Donny Alamsyah, Iko Uwais, Julie Estelle, Kazuki Kitamura, Kenichi Endo, Oka Antara, Ryuhei Matsuda, Tio Pakusodewo
Indonesia, USA
indonesia, japani, englanti