Hyvä ja toiminnallinen kesäleffa ja sopiva lisäys Marvel-elokuvien sarjaan.

Nyt tämä uusi Hulk-elokuva on vihdoin tullut. Monille Ang Leen vuoden 2003 leffa oli paha pettymys (itse rakastin sitä leffaa) joten tästä odotetaan parempaa. No, onnistuuko The Incredible Hulk? Se mielestäni riippuu siitä miltä kantilta tätä elokuvaa katsoo.

Elokuvan päähenkilö on tiedemies Bruce Banner, joka pieleen menneen kokeen takia muuttuu aina kiihtyessään tai suuttuessaan isoksi ja vihreäksi hirviöksi, Hulkiksi. Hän pakenee USA:n armeijaa ja kenraali Rossia, joka haluaa hyödyntää hänen sisällään olevaa Hulkia aseeena. Banner yrittää paetessaan löytää parannuskeinoa hänen sisällään olevaan Hulkiin. Pian asiat muuttuvat pahemmiksi, kun armeijan palkkaama Emil Blonsky haluaa tehostaa voimiaan Hulkin kaltaiseksi. Asiat menevät lopulta pieleen ja Blonsky muuttuu Hulkiakin voimakkaammaksi hirviöksi, The Abominationiksi. Näin Bannerin on tehtävä päätös: jääkö hän Bruce Banneriksi vai muuttuuko hän ainoaksi asiaksi, joka voi voittaa The Abominationin: Hulkiksi.

Elokuvan juoni ei ole mikään mestariteos, mutta se sopii tämän kaltaiseen elokuvaan. Tarinankerronta on taitavaa ja elokuva rullaa sujuvasti eteenpäin. Tylsiä kohtia ei ole ja toimintaa riittää, mutta sitä ei kuitenkaan ole liikaa. Toiminta on juuri Hulk-elokuvalle sopivaa: se on rajua ja brutaalia, mutta kuitenkin tehosteilla toteutettua K13-materiaalia. Näyttelijät ovat erittäin taitavia. Edward Norton on täydellinen esittämään Banneria. Liv Tyler on hyvä Bannerin rakastamana kenraalin tyttärenä Betty Rossina, mutta välillä tuli mieleen Arwen Taru Sormusten Herroista. Ehkä olen katsonut niitä leffoja liikaa, en tiedä... Tim Roth taas esittää Blonskya täydellisesti. Hahmo on iljettävä ja sopiva pahis tähän elokuvaan jo kauan ennen muuntautumistaan. William Hurt esittää kenraali Rossia erittäin taidokkaasti. Tässä elokuvassa (kuten kaikissa Marvel-leffoissa) vilahtaa jälleen Stan Lee.Tehosteet ovat sitä samaa mitä nykyään elokuvissa näkee eli ne ovat mahtavat, mutta ei oikeastaan ole mitään uutta. Hulk ja The Abomination ovat kuitenkin kumpikin komean näköisiä ja tehostepuoli on hoidettu kunnolla.

The Incredible Hulk on hyvä ja toiminnallinen kesäleffa ja sopiva lisäys Marvel-elokuvien sarjaan. Se on Ang Leen elokuvaan verrattuna ehkä hieman valoisampi ja enemmän sarjakuvien tyylinen. Onko tämä hyvä vai huono juttu? No, itse pidän Ang Leen leffasta hiukan enemmän, mutta tämä on Marvel-elokuvista (esim. Fantastic Four, Iron Man) pitävälle tuttu ja turvallinen valinta. Elokuvan lopussa on pieni yllätys, mutta moni varmaan jo tietää, mikä se on... Jos Hulk kiinnostaa, suosittelen tätä elokuvaa lämpimästi.

"HULK SMASH!"

Lordi-fani