Masu

The Imaginarium of Doctor Parnassus on yksi Gilliamin vaisuimmista teoksista, joka sekoittaa satuelementtejä ja ronskia dialogia vaihtelevin tuloksin. Mielestäni näyttelijät ovat erittäin hyviä; Tom Waits paholaisena oli huikea hahmo ja Verne Troyer tohtorin kääpiöpartnerina sekä Lily Cole tohtorin kauniina tyttärenä yllättivät positiivisesti. Elokuva itsessään on kuitenkin hyvin vaikeaselkoinen ja tietokonegrafiikoilla tehdyt mielikuvitusmaailmat melko sieluttoman oloisia. Heath Ledger puhui myös elokuvassa paljon samaan sävyyn kuin Jokerina Yön ritarissa, vaikka tämä ei ollut varmaan tarkoitus. Hänen viimeinen roolinsakaan ei jättänyt oikein tyydyttävää vaikutelmaa. Kyseessä on erittäin triviaali kokonaisuus, jossa tarinalla on häviävän pieni merkitys.

paranoia

Loistavat näyttelijät ja Lily Cole oli ihastuttava kaikessa keijukaismaisuudessaan, mutta ei muuten leffa ei iskenyt. Kehut sai odotukset korkealle, joten aika suuri pettymys oli.

Titan90

Yksinkertaisehkon juonen sisäänsä piilottava visuaaliseen sekoavuuteen taipuva teos, joka loi mainetta ennen kaikkea Ledgerin poismenolla kesken kuvausten.

Saatanalta kuolemattomuuden saaneen miehen ja itse S:n kilpailuja seuraten aika tuntuu menevän melko hitaasti, eikä The Imaginarium of Doctor Parnassus ainakaan itselle luonut mitään sen erikoisempia fiiliksiä. Tylsähkössä ja yksinkertaisessa tarinassa joukko viihyttäjiä seilaa Lontoon(?) kaduilla yrittäen saada voita leivän päälle. Suurin tienesti saadaan, kun katsojat päästetään vierailemaan suuren kuolemattoman Parnassuksen mielikuvitukseen. Itse kullakin on tarinassa kuitenkin oma ketunhäntä kainalossa ja niinpä päädytäänkin suoranaiseen ajojahtiin mielen sopukoissa.

Ei mikään mestariteos, eikä kovinkaan viihdyttävä. Visuaalisesti kuitenkin joukosta erottuva ja siinä mielessä positiivinen yllätys. .

Altema

2009
The Imaginarium of Dr Parnassus
Terry Gilliam
Charles McKeown, Terry Gilliam
Andrew Garfield, Christopher Plummer, Colin Farrell, Heath Ledger, Johnny Depp, Jude Law, Lily Cole, Quinn Lord, Tom Waits, Verne Troyer
Iso-Britannia, Ranska, Kanada