Elokuvan juoni on hyvä (kiitos lähdeteoksen jota en ole tosin lukenut), mutta leffa keskittyy aivan liikaa kaikkeen muuhun. Leffa kärsii myös liian nopeasta leikkauksesta (etenkin alkupuolella), ja yleisestä keskittymisen puutteesta.

En tykännyt yhtään siitä, että 1920-luvun musiikin sijasta soitettiin modernia musiikkia, se ei vain toiminut. Vanhan ja modernin outo liitos toimi mielestäni yllättävän hyvin ohjaaja Baz Luhrmannin paljon aikaisemmassa leffassa Romeo + Juliet, koska se oli tarpeeksi sekopäinen ja hullunrohkea. Tämä on kuitenkin pohjimmiltaan hyvin tavanomainen leffa, johon olisi kuulunut asiaankuuluva, ajan hengen mukainen musiikki, niin tylsältä kuin se kuulostaakin. Mutta nyt ei tullut yhtään sitä oloa, että leffassa oltaisiin eletty noita aikoja.

Visuaalisesta ilmeestä en suurimmaksi osaksi tykännyt, vaikka aikaisemmissa näkemissäni ohjaajan leffoissa niitä olen ihastellut. Mutta oma, selkeä tyyli löytyi tästäkin, mikä on aina plussaa. Upeat puvut tässä kyllä oli!

DiCaprio oli jotenkin hieman valju tässä, vaikkakaan ei huono. Enemmän pidin Maguiresta ja erityisesti Mulliganista. Näyttelijät tässä olivatkin hyvä asia, ilman heitä tämä traaginen tarina ei olisi saanut minua lopussa hieman surulliseksi (mikä oli siis hyvä juttu).

Hyvät ainekset oli kasassa, toteutus ei vain toiminut.

Ludil

Melkoinen pettymys. Pliisu esitys The Gasbysta. Lavastukset ovat epärealistisen karkkisävyiset ja soundtrack (S.Coppolan Marie Antoinetten hengessä ilmeisesti) aivan hirveä. Vaikka ymmärränkin kappaleiden pointin, niin sitä pointtia ei olla saatu toimimaan. Tunnelma on kaukana 20-luvusta, pikemminkin esittänee 2000-lukua joka yrittää näytellä naamiaisten muodossa 1920-lukua.

Todellakin sieluton ja laimea, samaistumiskelvoton rahastuselokuva. Tämä versio Gasbysta on luotaantyöntävän pinnallinen ja teennäinen. Aito koskettaminen puuttuu täydellisesti.

OneMoreGoddamnHippieAndMyHeadWillExplode

Fitzgerald kääntyy haudassaan, eikä The Great Gatsby muillekaan mitään ikimuistoista elokuvasovitusta Kultahatusta tarjoile.

Pelimies

Ylipitkä, värikäs, räikeä ja meluisa näin raiskaat klassikon tyylillä-versio F Scott Fitzgeraldin kirjasta ja hän varmaan kääntyisi haudassa, jos tietäisi, että hänen kirjastaan on tehty tämmöinen elokuva.

Joujoumatafaka-musiikki ei tosiaankan sopinut tähän ollenkaan ja pisteet Leonardon hyvästä roolisuorituksesta ja Suomi-viitauksesta.

Vältäkää tätä kuin ruttoa ja katsokaa mielummin se vuoden 1974 filmatisointi tästä.

⭐️⭐️

mike

Titan90

The Great Gatsby - Kultahattu
The Great Gatsby - Kultahattu arvosana 3,11

The Great Gatsby - Kultahattu (2013)

Alkuperäinen nimi: The Great Gatsby

Draama
2013
Baz Luhrmann
Baz Luhrmann, Craig Pearce, F. Scott Fitzgerald
Amitabh Bachchan, Carey Mulligan, Isla Fisher, Jason Clarke, Joel Edgerton, Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire
Australia, USA