andy

Kirottu 2 on yllättävänkin onnistunut jako-osa ja kauhuelokuva. James Wan on yksi tämän hetken lahjakkaimmista tunnelman luojista, sillä Wan osaa vetää naruista juuri oikealla hetkellä. Tälläkin kertaa Wan yhdistää jälleen toimivasti perhedraaman ja kauhun keskenään. Myös tapahtumapaikka 1977 Lontoo on toteutettu musiikkeja myöten näyttävästi. Myös nopea visiitti Amityvillessä oli viihdyttävän tehokas kohtaus. James Wan osaa luoda kliseisimmästäkin narinasta tai äkkisäikähdyksestä jälleen toimivan kauhutarinan. Muutamat keskustelut ja unissakävelyjaksot, sekä tarinan pääpahis jäävät kummittelemaan hetkeksi aikaa tarinan loputtua. Patrick Wilson ja Vera Farmiga ovat jälleen hyviä Warrenin pariskuntana, jotka joutuvat itsekin välillä miettimään mikä on todellista ja mikä ei. Maddison Wolfe on erinomainen nuoren Janetin roolissa. Kaikkiaan viihdyttävä kauhukertomus, jonka seassa riivattu nunna on yksi häiriintyneimmistä kauhuhahmoista hetkeen aikaan.

IsoVauva

Conjuring 2 onnistui mahdottomassa. Mielestäni tämä oli jopa parempi, kuin jo vallan mainio ykkösosa.
Toki juoni noudattelee edelleen jo niitä kauhuelokuvissa miljoonaan kertaan nähtyjä raiteita, mutta kun koko elokuva on tuotettu tällaisella laadulla ei se juuri edes haittaa. Kuvaus on todella korkealla tasolla hienoine kamera-ajoineen ja erikoisine kuvakulmineen. Upeaa kuvausta tukee vielä ilmiömäinen äänisuunnittelu, jotka yhdessä nostavat tunnelman toiseen potenssiin.
Elokuva ei varsinaisesti minua pelottanut, mutta harva leffa siihen enää kykeneekään. Minuun toimii enemmän sellainen psykologinen kauhu ja yleisesti häiriintynyt tunnelma. Lynch esimerkiksi onnistuu lähes joka leffassa saamaan hiuskarvani pystyyn, vaikka ne eivät perinteistä kauhua olekaan. Conjuring 2 luottaa perinteiseen kauhukuvastoon, mutta se tekee ne tehokkaasti. Ohjaaja James Wan on ehkäpä paras jump scare käyttäjä tällä hetkellä. Wan tiivistää ja tiivistää tunnelmaa, kunnes katsoja suorastaan kihisee odotuksesta. Kun se ruma demoni lopulta pärähtää ruudulle, katsoja säpsähtää silti, vaikka niitä osaakin odottaa. Jokainen jump scare ansaitaan ja niitä ei ylikäytetä.
Näyttelijät tekevät kaikki loistotyötä ja varsinkin ykkösosasta tutut Patrick Wilson ja Vera Farmiga ovat todella sympaattinen pariskunta, joiden kohtalosta oikeasti välitti. Myös pääosa tyttö oli lapsinäyttelijäksi todella hyvä.

Juoni tosiaan "perustuu" tositapahtumiin ja se ei tarjoile mitään uutta kahugenren saralla. Lainailee paljon vanhemmilta leffoilta, mutta mikäpä kauhuleffa tänä päivänä ei? Mielestäni tämä ei kuitenkaan ollut ihan niin ennalta-arvatta, kuin ykkösosa. Se meni lopussa jo liian kliseiseksi säikyttelyksi. Tässä jatko-osassa mielenkiintoni säilyi loppuun saakka.

Erittäin onnistunut kauhujatko, joka on elokuvanakin todella viihdyttävä. Vaikka kestoa riittäkin yli kaksi tuntia, niin homma ei laahaile missään vaiheessa. Hiljaiset hahmon "rakennus" kohtauksetkin toimivat moittteetta, koska he ovat sen verran hyvin kirjoitettuja.
Turha odottaa mitään ennennäkemätöntä kauhuelokuvien saralla, mutta Conjuring 2 on todella laadukaasti joka saralla tuotettu, visuaalisesti suorastaan upea elokuva, joka viihdyttää varmasti.
Jopa tällaisia kauhu-ummikkoja niin kuin minä.

korkkinado

Ensimmäinen Kirottu oli tässä tusinakauhujen vuodenvaihteessa positiivinen yllätys ja muutenkin varsin onnistunut. Jatko-osa todistaa, että onnistuneen ykkösosan ohjannut henkilö on syytä ohjata jatko-osakin. Tähän moni kauhuelokuvasarja on sortunut. Jatko-osa on mahdollisesti ensimmäistä vielä himpun verran parempi. Mukana on muutama halpa säikäytys, lisäksi leffassa esiintyy välillä liian monta kauhuleffassa nähtyä klisettä. Kuitenkin leffa on edellistä osaa selkeästi originaalimpi. Tunnelmanluonti on kympin suoritus. Joskus jopa pelottaa ja saa monta jump scarea oikeasti iskemään eikä turhauttamaan. Näyttelijät ovat hyviä, jopa lapsitähdet. Varmaan turvallisin mielin voi sanoa tämän olevan yksi 2000-luvun parhaista kauhisteluista.

RevyFan

Mielestäni todella hyvä kauhuelokuva, parempi kuin ensimmäinen. Juoni on pääpiirteissään toki yksinkertainen, mutta sisältöä on lopulta paljon enemmän kuin keskiverrossa kauhuelokuvassa. Näyttely on hyvää ja pidin siitä että mukana ovat samat näyttelijät ja että elokuva on muutenkin selvää jatkoa ensimmäiselle. Mukana on hauskojakin kohtia, tunnelmaa löytyy monessa kohdassa todella hyvin, musiikkivalinnat ovat onnistuneita. Eniten mieleen painui The Bee Geesin säestämä kohtaus. Huomattavina epäkohtina tästä jää mieleen lähinnä se miten helppoa Valak oli lopulta kukistaa sekä se miten Lorrainen tytär ei tuntunut kovin paljoa järkyttyvän Valakin näkemisestä. Nämä ovat tietenkin makuasioita ja Valak oli muuten varsin onnistunut hahmo. Kuten sanottua, todella hyvä ja tunnelmallinen kauhuelokuva, mietityttää edelleen miten sama ohjaaja on saanut tehtyä todella huonojakin!

Also Starring

Jarno Väistö