Ei yhtä hyvä kuin edeltäjänsä (joka oli aivan mahtava ja annoinkin sille 4,5), mutta jatko-osaksi silti todella hyvä.

Ensimmäinen tunti oli se paras, minua pelotti lähes joka hetki. Sitten tuli suvantovaihe jossa sai hetken hengittää, mutta tauon jälkeen valitettavasti tässä ei ollut enää samaa puhtia. Jotkin kohdat jopa suorastaan naurattivat huonoudellaan, enkä tiedä miksi se hahmo, joka näytti olevan suoraan Painajainen ennen joulua-leffasta, oli edes tässä. En minä miettinyt sitä leffan aikana pahemmin, mutta jäi ihmetyttämään näin jälkikäteen. Kliseet eivät minua haitanneet kuten eivät yleensä muutenkaan (kliseet ovat kliseitä siitä syystä että ne on todettu toimiviksi ideoiksi, toteutus ratkaisee hämääkö se minua). Pituutta tällä oli liikaa. Warrenin pariskunnan suhteen seuraaminen ei minua haitannut, otin leffan leffana enkä ajatellut ollenkaan millaisia he ovat/olivat todellisuudessa. Se ei haitannut minua myöskään koska perheen tilannetta seurattiin aika tiiviisti ja koska Warrenit nyt sattuvat olemaan tämän sarjan päähahmot. En ihmettelisi jos kolmososakin joskus tulisi, varmaan katson senkin. Minusta se oli todella lohdutonta katsella se muutamakin sekunti kun perheen keittiö on totaalisen hajalla ja kukaan ei usko heitä ja perheen äiti siksi rupeaa itkemään. Sitä ei oikeasti kestä kuin pari sekuntia mutta siinäkin ajassa se sai minut melkein hajoamaan surusta. Muutenkin tässä oltiin keskitytty ajoittain pieniin hetkiin, parhaimmat niistä tarjosi Vera Farmigan esittämä Lorraine Warren jonka juuri ja juuri kameran tallentamat mikroilmeet ja pienet eleet osoittivat miten loistava minimalistinen näyttelijä on kyseessä. Hän todella on kuin hahmonsa. Parempi luonnenäyttelijä kuin ns. luonnenäyttelijät jotka toistavat samaa roolista toiseen (esim. Al Pacino). Hirviöt olivat tässä parempia kuin ensimmäisessä, se Marilyn Mansonin näköinen nunnahirviö oli taulussa ollessaan todella pelottava. Tässä näytettiin mörköjä pidempään mikä oli plussaa, yleensä kauhuleffoissa näytetään niitä vain pikaisesti sanomassa BÖÖ aiheuttaen vain typeriä jump scareja. En sano etteikö tässäkin niitä olisi, mutta leffa käyttää hyvin myös muita keinoja. Tässä olisi ainekset olleet parempaankin, siksi harmittaa ettei tämä onnistunut yhtä hyvin kuin ykkösosa. Pidin tästä sen heikkouksista huolimatta silti hyvin paljon.

JohnRambo

Tämä lähti ihan todella lupaavasti liikkeelle. Wan taas osoitti muutamissa kohtauksissa kuinka helvetin jännittäväksi osaa muodostaa ilmapiirin. Ja vielä just sellasissa kohtauksissa, jotka olisivat jonkun muun ohjaajan tekeminä todennäköisesti tylsiä ja ennalta-arvattavia. Laajakuva.comin videoessee tästä aiheesta kannattaa käydä kurkkaamassa, siihen ei meikäläisellä ole lisättävää.

Pitkäksi kauhuleffaksi leffa etenee aika jouhevasti, mutta yli kaksi tuntia on silti auttamatta liian pitkä kesto tällaiselle pläjäys. Mielestäni Wan tekee tässä myös tyylillisen virheen siinä mielessä, että leffa keskittyy huomattavasti enemmän tähän kummitusjahti-pariskuntaan, kuin itse perheeseen ketkä asuvat riivatussa talossa. Päähenkilöiden tosielämän vastineet, Warrenin pariskunta, on kuitenkin hyvin kiistanalaisessa maineessa nimenomaan hyväuskoisten kusettajina ja huuhaa-porukkana. Heidän käyttäminen päähenkilöiden esikuvina vielä menee, mutta heidän keskinäisen rakkauden järjetön ylistäminen menee mun mielestä pahasti mauttomuuden puolelle, kun miettii millasista hahmoista nyt on kyse.

Kauhukohtaukset ovat tässä vielä ykköstäkin kovempia, mutta mainitsemani tyylirikot ja mauttomuudet tekevät tästä suurin piirtein edeltäjänsä tasoisen pläjäyksen.

(Netflix)

Villetys

The Conjuring kakkonen on yllättävän hyvin onnistunut jatko-osa ensimmäiselle osalle. James Wan onnistuu hyvin pitämään elokuvan mielenkiintoisena koko kestonsa ajan, vaikka kestoa onkin yli kaksi tuntia. Juonessa ollaan tällä kertaa Lontoossa, jossa yksinhuoltajaäidin perhe joutuu mystisen pahan hengen riivaamaksi. Apuun kutsutaan jälleen kerran Warrenin pariskunta, joka on erikoistunut kyseisiin tapauksiin. Patrick Wilson ja Vera Farmiga tekevätkin hyvät roolisuoritukset päärooleissa ja myös elokuvan lapsinäyttelijät suoriutuvat loistavasti rooleistaan. Elokuvassa esiintyvä paha henki Valak on myös ihan mielenkiintoinen ja sopivan pelottava hahmo paholaiseksi.

Arzie

Bad Lieutenant