The Clones of Bruce Lee

Valmistusvuosi:1981
Pisteytyksiä: 2
Tarkka arvio: 2.75

Arviot

Kokonaisuus ei harmittavasti onnistu missään kohtaa täysin lunastamaan sekopäisen nerokkaan premissinsä asettamia korkeita odotuksia.

Kun nyt päästiin jo alkuun näiden n maineella rahastavien kökkäreisten bruceploitaatio-leffojen ruodinnassa, lienee vain syytä mennä kerralla pulikoimaan altaan syvimpään päähän ja ottaa käsittelyyn tämä ”bruceploitaation Mount Rushmoreksi” ja ”Hongkongin [movie]Plan 9 From Outer Space[/movie]ksi” tituleerattu genrensä epäpyhä kalkkunaklassikko, joka ainakin paperilla lupaisi mitä mainiointa lauantai-illan viihdettä humalahakuiseen elokuvanautintoon. Jossain päin maailmaa tämä elokuvataiteen merkkiteos […]

Arvosteltu: 13.07.2019

Kommentit & Pisteytykset

Miihkali

Henkensä heittänyt Bruce Lee kiikutetaan kiireen vilkkaa hullun tiedemiehen laboratorioon, jossa kamppailulajien mestari kloonataan peräti kolmeen kertaan. Klooneja käytetään sitten erilaisiin bondmaisiin agenttitehtäviin eri puolilla Kaukoitää. Pääroolien näyttelijöistä Dragon Lee ja Bruce Li olivat jo entuudestaan minulle tuttuja, Bruce Thai sen sijaan uusi tuttavuus. Thai ei sanottavammin näytä oikealta Leeltä ja myös taistelusuoritusten puolesta hän jää vähiten kiinnostavaksi klooniksi.

Elokuvan parhaat hetket on ladattu alkuun, kun ilkeästi hekotteleva proffa koulii Lee-klooneja talon tavoille, mutta noin 20:n minuutin kohdalla tarina latistuu keskikertaiseksi agenttihutuksi ilman merkittävää sidettä Bruce Leen henkilöön. Lopussa nähdään kuitenkin vielä lyhyt kliimaksi, kun kloonit palaavat Hong Kongiin ja nousevat kapinaan aivopesijäänsä vastaan. Proffan näyttelijä Jon T. Benn oli muuten mukana myös Lohikäärmeen tiessä oikean Leen vastustajana.

Brutus