Kepeä alustus vakavaan aiheeseen ja tohtori Balen olemus rumpukapulat kädessä laittaa omiakin käsiä vatvomaan noin muutenkin, mihin suuntaan tässä oikein maailma on menossa. Helposti ymmärrettäväksi tehty raina pitää lakitekstiä sisällään, joka viihteen muotoon monen kasvon kautta ulkoistettu ja finanssimaailman pyörteisiin pääsee harmillisten sattumuksien ja kuvioiden läpikäynnin jälkeen mainiosti. Carellin ilmeet ja eleet oikein vankistavat tätä käsitystä, vaikka huumoriveikko omissa silmissä onkin monista aikaisemmista tutuksi tulleista lähteistä.

Don't fucking dance scene on ehkä mieleenpainuvin ja sinätuubistakin löytyvä pätkän voi katsoa uudestaan, jos on päässyt unohtumaan. Wall Street vapisi hetken, kun heikko kohta asuntokuplan puhjettua löytyy. FBI:n ollessa kartalla on myös Balen hahmon perässä ja "rahan haiskahdus" tulee muutamille suuren stara statuksen omaavalle noin niinkun yllättäen eteen kuin tarjottimelle. Tietyn varovaisuuden omaavalle ja kapitalismin sääntöihin uskovalle on tiedossa rahea once in a lifetime/back to middle ages skenaarion jälkeen.

Beer Master

Big Short on ehdottomasti viihdyttävämpiä talousleffoja Wolf of Wall Street -leffan kanssa. Vaikka monet pankkitermit menivät jälleen korvasta sisään ja suoraan toisesta ulos niin silti ymmärsin juonen yllättävän hyvin. Ensemble cast ja komediallinen tyyli varmasti vaikuttivat asiaan. Brad Pitt teki kyllä elokuvahistoriaa Don't fucking dance -lausahduksellaan.

Dreamer

Juuri oikeanlainen toteutustapa tähän aiheeseen. Viihdyttävä finanssidraama, joka kertoo pienessä muodossaan koko maailmantalouden todellisen tilan. Samanlainen arvoonsa nähden moninkertainen kupla sekin on. 8/10

IsoVauva

Leffan aihealue ei kiinnosta minua yhtään, mutta täytyy sanoa, että tämä oli todella mielenkiintoisesti tehty pätkä! Tuskin tämän viihdyttävämmäksi, mutta samalla asiapitoiseksi finanssikriisistä kertovaa elokuvaa pystyisi edes tekemään.

Leffa käyttää hyväkseen varsin omalaatuisia kertomisjippoja. Se puhuu suoraan katsojalle rikkoen neljännen seinän ja käyttää paljon "ADHD" leikkauksia ja still kuvia. Voin ymmärtää miksi jotkut eivät pidä siitä, että omana itsenään esiintyvät Selene Gomez ja Anthony Bourdain, selittävät vaikeat taloustermit katsojalle rautalangasta. Voihan siitä tulle joillekin jo asiaan perehtyneille fiilis siitä, että elokuva pitää katsojiaan typerinä, mutta minulle se ainakin selkiytti pankkien "tahallaan vaikeita" termejä melkoisesti! Plus olihan se varsin huvittavaa ja erikoista.

Näyttelijäsuoritukset ovat kaikin puolin hyviä, joista varsinkin Christian Bale veti loistoroolin. Oma suosikkini oli kuitenkin Ryan Gosling varsinaisena asshole opportunisti pankkiirina. Mies vastasi leffan hauskimmista heitoista. Muutenkin elokuva käytti huumoria lievittääkseen pankkimaailman tylsyyttä varsin onnistuneesti. Soundtrack oli myös Metallican ja Panteran säestämänä rautaa!

Lopussa filmi saarnaa ehkä jo vähän liikaa pankkimaailman kieroudesta, mutta toisaalta, tämä jos joku on aihe, mistä pitäisikin saarnata. Pahimmat rosvot tosiaan oleskelevat Wall Streetillä kaikkien nähtävillä. Itselläni elokuva ainakin vain vahvisti jo pitkään mielessäni ollutta ajatusta, siitä että pankki, pörssi ja rahoitusmaailmasta haluan pysyä mahdollisimman kaukana.
Pirun viihdyttävään pakettiin oltiin tämä onnistuttu sulloa ja leffalla oli vielä paljon tärkeää sanottavaa! Pidin!

Masu

The Big Short saattaa olla tärkein kertomus, mitä Hollywoodista on ulostettu koko viime vuoden aikana. Elokuva on hieman ailahteleva kerronnaltaan, mutta näyttelijät ja dialogi tekevät vuoden 2008 asuntolainakriisistä ja yhdestä suurimmista pyramidihuijauksista koukuttavaa opetusviihdettä, jossa Greenspanit, Poulsonit ja muut pankkialan välinpitämättömät taliaivot lynkataan ainakin symbolisesti. Ehkä näinkin inhottavan aiheen ja rikkaiden vallan väärinkäytön ympärille pitääkin laatia naurettavaa materiaalia, koska onhan kriisin syitä ja jälkipyykkiä vaikea niellä pöyristymättä. Tarinassa ei ole varsinaisia sankareita, mutta lähimmäksi pääsee todennäköisesti Steve Carell, jonka hahmo on aivan mahtava järjestelmää kritisoiva, suorasanainen oman tien kulkija. Bale, Pitt ja Gosling jäävät hieman miehen varjoon. Neljännen seinän rikkomiset tuntuivat hieman tarpeettomilta vaikuttamisen keinoilta, mutta yrittämisestä littipeukkua. Kauppatieteitä ja liiketaloutta opiskeleville must-see.

shakk

Hämmästyttävän viihdyttävä parituntinen talouskriisin parissa. Ei missään nimessä kuiva elokuva. Dokumenteista tuttujen elementtien käyttäminen toimii hienosti, ja varsinkin Christian Bale tekee upeaa näyttelijäntyötä. Kritiikkiä itse aihetta vastaan on vaikea esittää, kun ei siitä mitään tiedä, mutta ilmeisesti elokuvan antama kuva on kaikessa kammottavuudessaan lähellä todellisuutta.

TatiTeThird

Kai tätä voi kutsua positiiviseksi yllätykseksi. Se, kun Margot Robbie ja Anthony Bourdain selittävät katsojalle taloustermejä, naurattaa vieläkin. Ymmärrän toki, jos joku pitää kyseisiä neljän seinän rikkomisia halpana tai lapsellisena ratkaisuna, mutta minusta ne olivat huvittavia sopien hyvin kokonaisuuteen.

Päällimmäisenä Big Shortista ei kuitenkaan jää mieleen sen huumoripuoli. Kyseessä on raju tositarina siitä, kuinka tehdään rahaa toisten ihmisten kustannuksella. Useasti elokuvan aikana pohtii mielessä, voivatko näin pöyristyttävät tapahtumat oikeasti olla totta. Ihmisten ahneus ja rahanhimo jaksavat aina järkyttää.

Kaiken kaikkiaan varsin onnistunut sekoitus huumoria ja draamaa. Myönnän viihtyneeni huomattavasti paremmin tämän, kuin toisen samaa aihetta sivuavan, ylipitkän Wolf of Wall Streetin parissa.

Ei ehkä ihan neljän tähden arvoinen raina, mutta Christian Balen hahmo kuuntelee tässä sen verran laadukasta musiikkia, että lopputuomio nousee neljään tähteen.

Uytp7

Kaikkine kikkailuineenkin pidin tästä erittäin paljon. Suoraan katsojalle puhuminen, välillä näytettävät info-osuudet jne. solahtivat minusta tarinaan hyvin, vaikka eivät keinoina tietenkään ennennäkemättömiä olleetkaan. Itse tarina ulottuu usemman vuoden aikajänteelle, jolloin tärkeä oikeiden kohtien esiinnosto on ensiarvoisen tärkeää. Mielestäni tässäkin onnistuttiin mainiosti eikä juoni missään vaiheessa laahannut tai muuttunut epäkiinnostavaksi.

Näyttelijäntyön saattoi odottaa olevan priimaa jo nimilistan perusteella ja sitähän se olikin. Bale ei ole suursuosikkini, onneksi Big Shortissa hän on mies paikallaan erakkomaisena analysoijana. Steve Carell jäi myös positiivisesti mieleen, melko intensiivinen rooli häneltä ilman turhia maneereja. Harmi ettei Adam McKay ole aiemmin älynnyt/pystynyt hyppäämään komediasta draaman puolelle, mies tuntuu taitavat kummatkin spektrin laidat niin erikseen kuin yhtäaikaisestikin.

2-Edge

Draama
2015
Adam McKay
Adam McKay, Charles Randolph, Michael Lewis
Brad Pitt, Christian Bale, Karen Gillan, Marisa Tomei, Ryan Gosling, Steve Carell