Anzalone

Ihan OK, mutta mielestäni jonkin verran yliarvostettu. Roolisuoritukset ovat pääasiassa hyviä, joskin henkilöistä jää aika pintapuolinen kuva. Tästä aiheesta on varmasti haastavaa saada aikaan viihdyttävää leffaa, mutta Big Short onnistuu tavoitteessaan ihan kelvollisesti. Kolmen tähden komediallinen draamaleffa.

HAL9000

On lähdetty komedian keinoin popularisoimaan taloustieteen kiemuroita suurelle yleisölle siinä pahasti epäonnistuen. Christian Bale erottuu positiivisesti muista näyttelijöistä hänen eräänlaisen idiot savant -hahmonsa myötä. Sen sijaan Steve Carell harvinaisessa tosikon roolissaan lähinnä ärsyttää.

JohnRambo

Tässä leffassa oli imua just siksi, että se selittää vaikeat talouskäsitteet auki tällaisille oravanaivolle. Muutenkin toi 2008-talouskriisi on näin sopivan etäisyyden päästä mielenkiintoisempaa tutkailtavaa, kuin varsinaisesti silloin kun se tapahtui. Olin silloin siinä iässä, että kiinnosti vain milloin on viikonloppu ja pääsee ryyppäämään.

Leffa käyttää kerronnassa Woody Allen-tyyppistä neljännen seinän rikkomista ja muutenkin tarinankerronta on vähän epätyypillistä. Varsinaista päähenkilöä ei ole, vaan katsoja hengaa vähän kaikkien messissä. Näyttelijät hoitavat hommansa pirun hyvin, eikä kukaan ota liian isoa roolia vaikka A-luokan nimiä siellä esiintyy.

Miinuspuolena mainittakoot, että leffa loppuu käytännössä "kuin seinään" ja lyhyet lauseet ennen lopputekstejä kertovat hahmojen kohtalot. Mielestäni se fakta, että leffan alussa jo hiffaa mitä tarinassa käy ei oikeuta tällaiseen taiteelliseen ratkaisuun. Se on tosin vain mun mielipide.

Yllätyin, että leffan ohjaaja oli Will Ferrell-komedioiden vakiohjaaja.

(Netflix)

Paranoid

Huh huh, oli sellanen leffa ettei kovin viihteellä kannata katsoa. Aikasen raskas kokonaisuus, jota huumori onneksi hieman kevensi.
Anthony Bourdain ja Selena Gomez antamassa talouspoliittista neuvontaa, heh.

Kolme tähteä tästä luennosta.

aeae

Draama
2015
Adam McKay
Adam McKay, Charles Randolph, Michael Lewis
Brad Pitt, Christian Bale, Karen Gillan, Marisa Tomei, Ryan Gosling, Steve Carell