Tällä kertaa ei vain onnistuttu yhtä hyvin kuin edellisissä osissa.

Näin on päässyt käymään! Supersuosittu TSH-trilogia vetelee viimeisiään kolmannessa osassa. Itse olen odottanut melkein vuoden tämän elokuvan ilmestymistä ja kaiken sen hehkutuksen jälkeen odotukset ovat todella korkealla. Onko Minas Tirithin taistelu todella niin komea? Millainen on Lukitar? Venyykö Andy Serkis vielä komeampaan suoritukseen traagisena Klonkkuna?

Frodo(Elijah Wood), Sam(Sean Astin) ja Klonkku(Andy Serkis) matkaavat edelleen Tuomiovuorta kohti. Klonkku alkaa jo epäilyttää Samia, mutta Frodo luottaa ilmeisesti enemmän puolituttuun kuin elinikäiseen ystävään. Samaan aikaan Entit ovat tuhonneet Rautapihan ja Saruman(Christopher Lee, jota ei näy ollenkaan elokuvassa!) on lukkiutunut torniinsa. Aragorn(Viggo Mortensen), Legolas(Orlando Bloom), Gimli(John Rhys-Davies), Gandalf(Ian McKellen), Merri(Dominic Monaghan) ja Pippin(Billy Boyd) aloittavat matkan kohti Gondorin pääkaupunkia, Minas Tirithiä, joka on Sauronin seuraava iskupaika. Rohan kun pelastui edellisessä osassa. Samalla pitäisi taivutella Rohanin hallitsija Theoden(Bernard Hill) Gondorin avuksi. Aikaa kuluu hukkaan hirveitä määriä joukkojen etsinnässä, kun örkit vahvistuksineen kolkuttavat taas kaupungin portteja.

Kun lähtee pois elokuvateatterista on jotenkin outo tunne. "Tässäkö tämä nyt oli?" Kuninkaan Paluu tarjoaa hienoja kohtauksia, mutta jotenkin suuhun jää paha maku, enkä minä puhu limpparista, joka ehti jo vähän väljähtää. Jackson menee vähän liiallisuuksiin lähikuvien kanssa ja Orlando Bloom, sekä John Rhys-Davies jäävät liiaksi taka-alalle, kun kamera keskittyy enemmän Merriin ja Pippiniin. One-linerit eivät viuhu samaan malliin kuin edellisessä osassa, mutta Orlando Bloom pääsee pönkittämään egoaan rajulla, tyhmällä ja macholla Olifantin kaadolla. Serkis on tosin edelleen mitä mainioin manipuloivana Klonkkuna. Tosin, osa teatterin teinitytöistä taisi käsittää jutun jujun vähän väärin. Mukana ollut kaverini taas voivotteli miten asiat eivät menneet todellakaan näin kirjassa. Minua se ei pahemmin haitannut, kun opusta en ole lukenut.

Erikoistehosteet ovat jälleen tyrmääviä, kuten voi olettaa. Keski-aikaista tyyliä muistuttavat linnat näyttävät todella komeilta valkokankaalla. Erityisesti Kuoleman Kaupunki tarjoaa pupilleille herkkua. Minas Tirith... No, silläkin on hetkensä. Se suuren suuri taistelukohtaus tosin häviää Helmin Syvänteelle. Syyksi voi sanoa liiaallisen ennalta-arvattavuuden ja taistelun ajankohdan. Kamppailu örkkejä vastaan kaatosateessa keskellä yötä kuulostaa paljon pelottavammalta kuin kahina örkkejä vastaan auringon möllöttäessä taivaalla. Leikkaus on myös yksi suurimpia ongelmia. Tietenkin porukka täytyy pitää ajan tasalla Frodonkin poppoosta, mutta tällainen minuutti, leikkaus Frodoon, minuutti, leikkaus Frodoon on todella sekavaa, enkä tarkoita Quentin Tarantino-sekavaa vaan huonoa sekavaa. Se vie taistelukohtauksesta hohtoa pois aika lailla.

Peter Jackson yrittää varmaan lähikuvien perusteella todistaa olevansa edelleen kykenevä ällöttämään, mutta valitsipa PJ huonon ajan kohdan. Kerrontakin junnaa oikeastaan paikallaan ja päätös paistaa vähän liian selvästi läpi. Hahmot ovat tuttuja edellisistä osista ja heistä ei paljastu mitään muuta uutta kuin Klonkun menneisyys. Ilmeisesti tekijät ovat vain olettaneet kaikkien nähneen edelliset osat ennen tätä. Kyllä suurin osa on nähnytkin, mutta olisin kyllä voinut hyväksyä muutamia uusia luonteenpiirteitä.

Mutta ei niin huono, etteikö löytyisi jotain hyvääkin. Peter Jackson on kyllä ihmeellinen taistelukohtausten toteuttaja, Ian McKellen loistaa Gandalffina, kun Orlando Bloom keskittyy olemaan komea ja lurittamaan muutamia sangen pöhköjä ennusteita. Andy Serkis on kuten jo sanoin mitä mainioin mainioin Klonkkuna ja kaikki pimeyden voimiin liittyvä on pelkkää plussaa. Nazgulit ym. Lukitar on eräs elokuvan kohokohdista ja jos pelkää pikkurillin kynttä suurempia hämähäkkejä niin se on karmiva kokemus.

Kuninkaan Paluu on ihan OK päätös mainiolla trilogialle, mutta olisin odottanut silti jotain repäisevämpää. Pitempää ja paremmin leikattua taistelukohtausta tai enemmän kauhua. Tällä kertaa ei vain onnistuttu yhtä hyvin kuin edellisissä osissa.

Vieras Arvosteltu: 07.02.2004
Katsottu: Teatterissa

Muita lähipäivinä telkusta tulevia leffoja

Ronin
Ronin arvosana 3,68