Kokemus oli alkupätkistä alkaen huikaiseva.

Elokuvaa mainostettiin paljon jo etukäteen, varsinkin ykkösosasta puuttuvia enttejä ja erikoistehosteita. Myös uutta tietokoneanimaatiota, jolla voidaan luoda kymmenentuhannen taistelevan örkin armeija, hehkutettiin etukäteen loistavaksi. Näyttelijöiden suorituksia kehuttiin paremmiksi ja jopa näyttelijät itse sanoivat kakkososaa ykköstä paremmaksi. Minunkin oli, suurena TSH-fanina, pakko päästä katsomaan sarjan toinen osa, Kaksi Tornia.

Itse kokemus oli alkupätkistä alkaen huikaiseva, ja Klonkun omintakeiset höpinät naurattivat ja pelästyttivät. Gandalfin tiesin palaavan ja odotin innolla tätä muodonmuutosta, uudistunutta Gandalf Harmaata (nykyään Valkoinen). Tulos oli onnistunut, Gandalf ei ollut menettänyt vaikutusvaltaansa vaikka vaihtoikin vaatteensa valkoisiin.

Uutta örkkiarmeijatehostettakaan ei turhaan kehuttu etukäteen: Tunne oli mahtava kun näki kymmentuhatpäisen örkkiarmeijan hyökkäävän Helmin Syvänteeseen jota saattueemme puolusti, mukana myös nuoria, tuskin kaksitoistavuotiaita poikia. Entitkin oli otettu tehosteiden osalta hyvin huomioon ja tulos oli tyydyttävä. Ärsytti vain kun ne puhuivat niin hitaasti, vaikka toisaalla oli sota käynnissä.

Sormus on saanut lisää valtaa Frodon mielessä ja Sormusaaveet eli nazgûlit olivat saaneet uudet ratsut, kammottavan näköiset lohikäärmeet. Frodo haluaa yrittää pelastaa ilkeän Klonkun, mutta Sam aavistaa ettei Klonkkuun voi luottaa.

Ainoa miinus tuli Gondorin käskynhaltijan pojan, Faramirin, roolista. Kirjassa Faramir kuvataan ymmärtäväiseksi Frodon suurta taakkaa kohtaan ja kirjan missään vaiheessa hän ei yrittänyt ottaa Sormusta Frodolta, kuten taas leffassa kävi, missä Faramir oli kuvattu töykeäksi Frodoa kohtaan. Ohjaaja oli kuvannut Faramirin veljensä Boromirin kaltaiseksi, vaikka kirjassa asia on toisin. Mutta jos kirjaa ei ole lukenut, Faramirin töykeyden ei luulisi haittaavan, mutta minä itse, kaikki kolme kirjaa lukeneena petyin tähän epäkohtaan, siksi en voinut antaa tästä täysiä pisteitä. Muuten kokemus oli upea ja suosittelen lämpimästi leffaa myös niille jotka eivät ykkösosasta lämmenneet.

nimimerkki: *cruxie*

Vieras Arvosteltu: 25.01.2003