Jautsi

Elokuvan alku on niin tyrmäävän lakoninen, että piti jättää tämä toinen katsomiskerta kesken. Parin toivottoman jatkoyrityksen jälkeen katselin elokuvan loppuun näin sapattiaamuna anivarhain. Se olikin sopiva ajankohta tälle elokuvalle, jonka ajatusmaailma huokuu jälkiprotestanttista runollista horjumista uskon ja epäuskon veitsenterävässä välimaastossa.

Nattvardgästerna äro inte så många, mutta aiheena ei olekaan lukumäärä vaan laatu, eikä edes muitten ehtoollisvieraitten laatu vaan oma mielenlaatu ja sen valmius vastata itse esittämiinsä sielullisen pohdinnan kysymyksiin. Sikälikin omalaatuinen tarina. Keskiaikaisen alttarikaapin puinen jumalankuva ei puhu mitään kultivoituneella äänellä, ei kysy eikä vastaa. Ellei sitten hiljaisuutta lue yhtä hyvin vastaukseksi kuin kysymykseksi. Ja kestääkö Jumalan hiljaisuus loppuun asti? Kuka vastaa Jumalan puolesta? Kuka on veljistä vähäisin? Kenellä on pokkaa todeta, etteivät Jeesuksen neljän tunnin kärsimykset ruoskittavana ole mitään koko elämänmittaisen kärsimyksen rinnalla?

Minulla piti olla vielä jotain muutakin, mutta en nyt muista mitä se mahtoi olla. Joka tapauksessa aika harvinaista on, että elokuvassa esitetään auttajaa, joka on selvästi työkyvytön niin fyysisesti, mentaalisesti kuin hengellisestikin. Ja hän sitten puhuu ahdistuneen seurakuntalaisen kanssa. Tällaista varmaan tapahtuu harva se päivä, mutta harvemmin siitä mainitaan.

Ehkä elokuva ansaitsisi kolme ja puoli tähteä, mutta losautan nyt hengellisestä elämyksestäni puoli tähteä ylimääräistä.

mauge

Keväällä kuolee eniten ihmisiä ja koko vuodenaikaa on meillä pohjoismaissa aina leimannut masennukseen vaipumisen uhka. Itsemurhia tehdään eniten juuri keväällä. Talven valoa on, nimestään huolimatta, elokuva kevään kuristavasta lähestymisestä. Ihmisen usko horjuu ja psyyke on luhistumaisillaan. Onko elämällä mitään merkitystä? Vai onko niin, että pimeimmällä hetkellä mieleen tuleva ajatus siitä, että minä en ole oikeasti mitään enään sadan vuoden kuluttua, pitää sittenkin ehkä paikkansa? Silloinhan olisin merkityksetön ja tyhjä. En siis sen kummempi kuin vessanpöntössä kelluva paska.

Elokuvan alussa on hieno tunnelma ja värjöttelevän ankeat kuvat pakottavat tuntemaan elämän painon. Kompastuskivenä on kuitenkin dialogi, joka vesittää elokuvan aistillista inhoa. Bergman on siis sortunut turhaan selittelyyn ja varsinkin loppua kohden elokuvan intiimisyys haihtuu savuna ilmaan.

Addeh

Draama
1963
Ingmar Bergman
Ingmar Bergman
Allan Edwall, Gunnar Björnstrand, Gunnel Lindblom, Ingrid Thulin, Max von Sydow
Ruotsi
ruotsi