Toimintaa piisaa koko puolitoistatuntisen ajaksi.

Vietnamissa ollut sotaveteraani John Rambo (Sylvester Stallone) saapuu yhteen amerikan pikkukylään, jonka virkaintoinen sheriffi Will Teasle (Brian Dennehy) pitää Ramboa vain kulkurina ja haluaa Rambon lähtemään pois. Rambo ei tietenkään suostu lähtemään ja hänet heitetään putkaan. Kovaotteinen sheriffi Galt (Jack Starrett) kohtelee Ramboa huonosti putkassa. Rambo pakenee, ja jahti alkaa. Mukana kaikki kylän sheriffit aina kansalliskaartiin asti.

Sylvester Stallone tekee erinomaisen hyvän roolisuorituksen, mitä kukaan muu ei pystyisi tällaisessa elokuvassa tekemään. Brian Dennehy onnistuu hyvin esittämään muukalaisia vihaavaa sheriffiä. Jack Starretin osa kovaotteisena sheriffinä saa katsojan säälimään Ramboa.

Elokuva sisältämä Rambo-tyylinen huumori toimii hyvin ja muistuttaa siitä, että tätä elokuvaa ei saa ottaa tosissaan:
Sheriffi: "Miksi kannat puukkoa mukanasi?"
Rambo: "Metsästän sillä."
Sheriffi: "Mitä puukolla metsästetään?"
Rambo: "Mitä tahansa."

Rambossa ei ole mitään nyyhkykohtauksia, vaan koko ajan keskitytään itse asiaan ja toimintaa piisaa koko puolitoistatuntisen ajaksi. Välillä näytetään lyhyitä kohtauksia Vietnamistakin selittämään sitä, kuinka Rambo elää vielä siviilissäkin Vietnamin sodan painajaisissa.

Tämä on elokuva jonka olen katsonut moneen kertaan uudelleen silti kyllästymättä. Täydet viisi pistettä hienosti toteutetusta kokonaisuudesta.

nimimerkki: Thompson

1982
Rambo, Rambo: First Blood, Rambo - Taistelija
Ted Kotcheff
David Morrell, Michael Kozoll, Sylvester Stallone, William Sackheim
Bill McKinney, Brian Dennehy, David Caruso, Jack Starrett, Michael Talbott, Richard Crenna, Sylvester Stallone