Toistaiseksi vuoden paras elokuva. Kaufmanin surrealistinen maailma ansaitsee tällaisen visionäärin ohjauksen.

Ehdotan, että me kaikki suuntaisimme katseemme mieheen nimeltä Charlie Kaufman. Tämä heppu on erikoinen tapaus: välttelee julkisuutta viimeiseen asti, mutta on jo hyvin tunnettu mies, jonka elokuvien hahmot ovat aina samanlaisia: ujoja, epätoivoisia sekä rakkaudennälkäisiä älykköjä. Kyseessä on siis käsikirjoittaja, erittäin lahjakas sellainen, joka on luonut itsensä ympärilleen sellaisen mystiikan, jota sopii vain ihailla. Ihmeellistä miten pelkkä käsikirjoittaja voi tehdä niin omanlaisiaan elokuvia.

Kaufmanin uusin työ Tahraton mieli on toistaiseksi vuoden paras elokuva. Ainakin minun mielestäni. Se kertoo Joel Barish- nimisestä ujosta, kirjoja ahmivasta miehestä, joka huomaa että hänen entinen tyttöystävänsä Clementine (Kate Winslet) on pyyhkinyt hänen muististaan. Joel pyytää tämän prosessin luojalta, tohtori Howard Mierzwaikilta (Tom Wilkinson), että voisi pyyhkiä Clementinen mielestään.

Elokuva käsittelee parisuhteen ongelmia ja miten niitä pitäisi setviä todella uudella ja erikoisella tavalla. Tarinan kaksi päähenkilöä rakastavat toisiaan, mutta heillä on ongelmansakin. Joel on syvällinen ja rauhallinen, kun taas Clementine on impulsiivinen. Joel on hiljainen, Clementine puhuu koko ajan. Siinä sivussa myös sivuhahmot setvivät omia suhteitaan. Elokuva tapahtuu pääosin Joelin mielessä, mutta muuta ei tarvitse paljastaa.

Joelia esittävän Jim Carreyn uran uusin kohokohta on eittämättä tämä elokuva. On hienoa, että hän esiintyy nykyään älykkäissä ja ajatusta vaativissa elokuvissa, vaikka pidän hänen komedioistaan myös paljon. Kate Winslet on yksi lempinäyttelijättäristäni ja tekee loistavan roolisuorituksen. Sivuhahmoista mainittakoon Elijah Wood ja Kirsten Dunst, kaksi nuoren yleisön rakastamaa superstaraa, jotka saavat nöyrtyä olemaan Kaufmanin loistavan käsikirjoituksen tulkkeja, eikä mitään ison budjetin leffoissa seikkailevia ihmelapsosia.

Elokuvan on ohjannut mies nimeltä Michel Gondry, joka on ohjannut musiikkivideoita. Tahraton mieli muistuttaa jossain kohdissa musiikkivideota, mutta se vain sopii tähän tajunnanvirtaa täynnä olevaan leffaan. Kaufmanin surrealistinen maailma ansaitsee tällaisten visionäärien ohjauksen. Myös Being John Malkovichin, Kaufmanin ensimmäisen kirjoittaman elokuvan on ohjannut musiikkivideoiden parissa työskennellyt Spike Jonze.

Kun alat katsomaan tätä elokuvaa, niin pidä silmäsi koko ajan auki. Tämä elokuva vaatii keskittymistä ja toinen kerta varmasti selventää koko homman. Minulla tuo toinen kerta on vielä edessä ja odotan sitä jo nyt. Tämä on todellinen parisuhde-elokuva.

nimimerkki: Nelisilmä

Alkuperäinen nimi: Eternal Sunshine of the Spotless Mind

2004
Michel Gondry
Charlie Kaufman, Michel Gondry, Pierre Bismuth
Elijah Wood, Gerry Robert Burne, Jim Carrey, Kate Winslet, Kirsten Dunst, Mark Ruffalo, Thomas Jay Ryan, Tom Wilkinson