Leffa on perusidealtaan hyvinkin simppeli, mutta elokuvasta on tehty hieman lynchmäinen, jonka vuoksi kaikki eivät pysy ehkä ihan kärryillä. Tämä on sekavuudestaan huolimatta helposti ymmärrettävä jos vain oikeasti katsookin tätä leffaa eikä katso vain toisella silmällä. Kaikki se "sekavuus" on vain pientä katsojan härnäämistä, joka kuuluu ehdottomasti leffaan. Ilman sitä tämä olisi vain tavallinen, mahdollisesti tylsä draama.

Leffa siis pääpiirteissään kertoo Clementinestä (Kate Winslet), joka seurusteli Joelin (Jim Carrey) kanssa, mutta koska heillä oli riitoja, hän päätti mennä klinikalle pyyhkimään muistot poikaystävästään.

Kyllä, leffa on sekoitus romanttista draamakomediaa ja sci-fiä. Minulle se ei tuottanut vaikeuksia, vaan olin pikemminkin haltioissani. En ole aikoihin ollut leffojen kohdalla monttu auki, vaikka hienoihin leffoihin välillä törmäänkin. Kaikki toimi niin kuin pitääkin: käsikirjoitus ja ohjaus oli todella hyvää, tunnelma oli loistava ja kenties kaikkein parhainta oli Carreyn ja Winsletin tulkinnat. Olen aina pitänyt Winsletistä, hän on upea näyttelijä, mutta Carrey oli myös hyvä. Hän harvoin tekee vakavia rooleja, mutta olen tykännyt niistä lähes aina (ainoa poikkeus on Man on the Moon, eikä sekään ole Carreyn vika). Näiden kahden yhteistyössä oli selkeästi kemiaa. Sivuroolitkin olivat ihan ok, eipä niissä oikein yleensä pääsekään loistamaan.

Aivan loistava leffa, jonka lopetusta en ihan ymmärtänyt. Voisin melkein antaa viitosen, mutta annan tälle aikaa lunastaa varmasti paikkansa.

jampaa6

Koskettava, kaunis ja hauska. Viimeisimmällä en kuitenkaan tarkoita "Carrey-hauskaa". Ainoa huono puoli mielestäni, että spekuloinnille ei annettu tilaa, kaikki selitettiin lopussa niin puhtaaksi kuin mahdollista.
Paras Carrey-elokuva The Truman Show'n rinnalla.

kuperkeikka

Nerokas elokuva kerta kaikkiaan. Juoni on loistava ja näyttelijätyö oli mainiota.Carrey todisti kykyenevänsä hieman vakavampaankin rooliin

Maaija

NEROUTTA. Yleensä kartan videovuokraamossa kaikkea minkä kannessa paistattelee Jim Carrey, mutta periaatteeni järkkyi tällä kertaa. Eikä kaduta pätkääkään. Visuaallisesti uskomattoman hieno ja pienet yksityiskohdat toimivat täräytävällä tavalla. Leffan jonkunlainen vahvuus ja heikkous on sen epätasapainoisuus kahden eri maailman välillä. Joelin mieli ja sen ulkopuolella oleva todellisuus eivät muodosta täysin yhtenäistä kokonaisuutta. Joelin mielen toimintaa oli kyllä heinoa seurata, mutta taas Joelin asunnossa tapahtuvat selkkaukset välillä ottivat aivoon.
Silti hieno leffa ja ehkä paras komedioiden klaaniin kuuluva elokuva, jonka olen nähnyt.

OneMoreGoddamnHippieAndMyHeadWillExplode

Todella kaunis elokuva, joka tunkeutuu nostalgian ja muistin syövereihin omaperäisen rakkaustarinan avulla. Kaufmanin luomat hahmot ovat totutun sympaattisia ja käsikirjoitus absurdiin huumoriin nojaava. Carrey ja Winslet molemmat elämänsä vedossa.

pökkelö

Paras näkemäni niistä elokuvista, joissa ei ammuta kertaakaan. Carrey on vähintään yhtä hyvä tosissaan kuin koomikkona.

4,5/5

QT

Stranger

Erinomainen leffa, jossa Jim Carrey ja Kate Winslet tekivät hienot roolisuoritukset.

Tiiviste

Oi voi, tulipa haikea olo leffan jälkeen. Nimihirviö oli oikeasti paljon parempi kuin osasin odottaa. Mulla ei ollut juonesta alun perinkään mitään tietoa, joten idea ja sen rakenne tuli ihan puun takaa. Eternal Sunshine of the Spotless Mind on yksi niistä hyvistä esimerkeistä miksi Jim Carreyn pitäis tehdä enemmän vakavia elokuvia. Carreyn ja Kate Winsletin kemiat pelaavat yhteen ihan järkyttävän hyvin eikä edes Elijah Wood vituttanut. Upean nerokas tarina (tais olla eka Kaufman-leffa mulle) joka oikeasti osasi koskettaa. Upeaa kuvausta kaikin puolin.

tikox

Todella hieno elokuva, hienosti toteutettu idea, jossa on ripaus surrealismia. Varmastikin Carreyn paras ja Winslet on eloisuudessaan hurmaava. Ensimmäisellä katselukerralla saattaa mennä hieman ohi, mutta toisaalta kuviota ei pidä jäädä miettimään liiaksi.

Uytp7

Kaufmanin käsikirjoitus on jälleen huippuluokkaa ja mikä tärkeintä filmin rakkaustarina on luonteva kiitos mahtivireessä olevien tulkitsijoiden. Juonesta ei todellakaan löydy yllätyksien puutetta ja koko 108 minuuttia on taltioitu huikealla visuaalisella otteella. Tähän mennessä tähtimäärä olisi harvinaisesti täydet viisi.

Muistiintunkeutujien meininki on välillä muusta menosta liian irrallista sekä typerää. Lisäksi Tom Wilkinsonin hahmosta on vaikea saada otetta. Aivan lopussa en myöskään pitänyt muutamista psykologisista ratkaisuista. Sääli, sillä ilman näitä sinänsä pieniä kauneusvirheitä tahraton mieli olisi päässyt eksklusiiviseen viiden tähden kerhooni. Yhtä kaikki voin suositella tätä pätkää aivan jokaiikalle, sillä se todella ylittää lajityyppien rajoja sopien siten katsojille laidasta laitaan.

VierasTalo

Hieno dramaattinen scifi-trilleri, joka ei turhia säästele missään asiassa. En nauti Gondryn tavasta kuvata arki ahdistavana ja klaustrofobisena, koska mielestäni elämää ei tulisi kuvata näin. Se on ihanaa, ja oikeastaan hahmojen elämä on sitä myös, Gondry vain yrittää pessimistisöidä sitä kuvaustyylillään. Muuten leffa on lähes täydellinen genressään; siinä on twistejä, kurveja ja yllätyksiä olan takaa ja se ei ikinä tunnu pysähtyvän toimintansa suhteen.

_NoBody_

Alkuperäinen nimi: Eternal Sunshine of the Spotless Mind

2004
Michel Gondry
Charlie Kaufman, Michel Gondry, Pierre Bismuth
Elijah Wood, Gerry Robert Burne, Jim Carrey, Kate Winslet, Kirsten Dunst, Mark Ruffalo, Thomas Jay Ryan, Tom Wilkinson