Original

Erinomainen kauhupätkä loistavalla tunnelmalla. Musiikki oli painostavaa ja tunnelma oli käsittämättömän hyvä! Värimaailma oli melko erikoinen. Iso plussa vielä loppuratkaisusta, ettei ollut mitään ylitse ampuvaa vaan sopi teokseen hyvin. Argenton paras elokuva. Tunnelmaa kohotti vielä yöllä katsottuna koneen näytöltä kuulokkeet korvissa. Jännittävä Argento-pätkä, suosittelen

Bart Braverman

Upea elokuva, pakko myöntää. Paitsi liian ahdistava ja ahdas tunnelma. Tämän myötä olen innostunutkin katsomaan Argenton muita elokuvia.

Hiisi

Suhtauduin tähän kyynisesti, mutta pakko myöntää että maineensa veroinen. Jotenkin tällainen unenomainen ja häiriintynyt tunnelma viehättää. Kulissit ovat räikeät ja musiikki loistavaa. Väkivaltakaan ei riistäydy tekijöiden käsistä.

JohnRambo

Argento luo leffan alkupuolelle todella kuumottavan ja uhkaavan ilmapiirin joka todella pistää pelottamaan. Valitettavasti loppu lässähtää niin pahasti perseelleen, että pisteet jäävät tästä syystä näinkin alhaisiksi. "Silmät yössä"-kohtaus pelästytti melkein paskat housuun. :D

EDIT: 6.9.2018

Tämä leffa vaati kolme tai neljä katselukertaa, että pystyin arvostamaan sen neroutta täysillä. Aiemmillakin katselukerroilla tämä oli kolissut ihan hyvin, mutta jotenkaan en ollut ihan täysin tajunnut tän sitä juttua. Kuitenkin viimesin katselukerta Kino Engelin Kesäkinossa sisäpihan ulkoilmaterassilla rankkasateessa viltin alla 4K-restauroituna kokemuksena oli jotenkin se kaikista paras olosuhde missä tätä leffaa pysty katsomaan. Katoksen liepeiltä ropisi vettä yhtä kovaa tahtia, kuin elokuvan sateisissa ulkokohtauksissa ja loppukesän yö oli mustanpimeä.

Vaikka olen edelleen sitä mieltä, että Suspirian keskivaiheilla on tarinallisesti pikkunen uinahdus niin tämä leffa on tunnelmassa ja meiningissään sellainen audiovisuaalinen ilotulitus, jollaisia ei ole kovin montaa tehty. Suspiria on aivan ansaitusti ansainnut tittelin Argenton parhaimpana tuotoksena. Tää leffa on ihan vitun hyvä.

(Elokuvateatterissa - Kesäkino Engel)

Jude

Vaikuttava kauhuelokuva, ei kai tässä muuta voi näin alkuun mainita. Heti alkusekunneista lähtien katsoja on Argenton otteessa, kuumottava tunnelma on hyvin yllä läpi elokuvan eikä se paljoa lähde rakoilemaan missään vaiheessa. Näyttelijät onnistuvat myös kantamaan oman kortensa kekoon hienosti, parhaiten mieleen jäi Alida Vallin erinomainen rooli Miss Tannerina. Jo Vallin pelkkä läsnäolo ja ilmeet kohtauksissa loivat tietynlaista painostavaa tunnelmaa. Visuaalisesti Argento on tässä aivan omalla tasollaan ja jokaiseen kohtaukseen on kyllä panostettu paljon tällä osa-alueella. Suspiria ei olisi myöskään niin päräyttävä kokemus ilman Goblinin toteuttamaa loisteliasta ja painajaismaisen tunnelman luovaa soundtrackia. Tuo yksinkertainen mutta silti niin toimiva päämelodia jää katsojan kuin katsojan mieleen, aivan kuten koko elokuvakin.

Matalahiilihappoinen

Suspiria on kuin painajainen. Se on raaka, se on pelottava ja välillä tuntuu ettei haluaisi nähdä koko asiaa, mutta silti jostain syystä päätä ei pysty kääntämään. Suspiria luottaa tunnelman luomisessa vahvasti visuaaliseen puoleen (efektit ja värit), vaikka myös hiukan psykologisen kauhun tuntua on ilmassa. Samaan sarjaan näiden kanssa kuuluu upea soundtrack, jonka Goblin-yhtye on tehnyt. Juoni on ehkä hieman ohut (alkua ja loppua lukuunottamatta), mutta sitä sentään tukevat hyvät näyttelijät, vaikka onkin vaikea nostaa ketään näyttelijäkaartista toisensa yläpuolelle. Kaiken kaikkiaan Suspiria ei ehkä ole maailman pelottavin elokuva, mutta se jättää kuitenkin hyvän tunnelman.

-Testament-

Tästä ei voi olla tykkäämättä. Mahtava mestariteos!

Allu

Vilperi

Wendel

Suspiria - tappavat huokaukset
Suspiria - tappavat huokaukset arvosana 3,87

Suspiria - tappavat huokaukset (1977)

Alkuperäinen nimi: Suspiria

Kauhu
1977
Dario Argento
Daria Nicolodi, Dario Argento
Alida Valli, Flavio Bucci, Jessica Harper, Joan Bennett, Stefania Casini
Italia, Länsi-Saksa
italia, venäjä, englanti, saksa, latina