Jimi

Paras Dario Argenton elokuva ja yksi paraimmista kauhu elokuvista.

poistettu

Villetys

Suspiria on italialaisen kauhun merkkiteos ja yhdessä Deep Redin kanssa Argenton parhaiten onnistunut ohjaus. Heti alkukohtauksesta lähtien elokuva ottaa katsojan otteeseensa ja tarjoaa yhden komeimmista tapoista heti elokuvan alkuun. Elokuvassa seurataan Jessica Harperin esittämää Suzy Banyonia, joka saapuu saksalaiseen tanssikouluun viimeistelemään opintonsa. Samana yönä kuitenkin kaksi opiskelijaa saa surmansa ja outoja asioita alkaa tapahtumaan. Jessica Harper tekee hyvää työtä pääroolissa ja myös Alida Valli on uskottava roolissaan opettaja Miss Tannerina. Elokuvan äänimaailma on todella uhkaava ja Argento onnistuu luomaan pelon ilmapiirin hienosti elokuvaan. Värejä käytetään myös hienosti hyödyksi kohtauksissa ja visuaalisesti Suspiria onkin Argenton hienoin elokuva. Juuri julkaistun Argento Collectionin Blu-ray julkaisu Suspiriasta on kuvanlaadultaan erinomainen ja todellakin hankkimisen arvoinen.

Dario Argenton parhaimpia. Suosittelen kaikille kauhusta pitäville.

BJ

Olen kauhuleffojen ahmija. Katson viikossa vähintään pari, parhaimmillaan joka päivä yhden. Tiedän, mikä on surkeaa, mikä toimii ja mikä on vain puhtaasti naurettavaa sontaa. Suspiria on kaikista katsomistani kauhuleffoista sijalla 1. Se on kokonaisuus musiikkia, joka nostaa pulssisi,uskomatonta kauneutta ja alati yllä olevaa jännitystä. Se ei pelottanut minua, mutta totta helvetissä jätti sanattomaksi. Suspiria on taideteos.

butcher of the sea

Hail Elena Markos!

caesar

Dario Argenton paras leffa 5/5

Dekabristi

Rakastan tätä elokuvaa! Suspiria iski aikoinaan nuoreen, amerikkalaiseen kauhuun tottuneeseen elokuvafaniin todella kovaa ja ensimmäinen katselukerta onkin edelleen mielessäni yksi parhaita elokuvaelämyksiä kautta aikojen.

Elokuva on kuviltaan ja tunnelmaltaan täysin uniikki kauhuelokuvan mestariteos, jossa jo alkukohtaus ikimuistoisen rinkutuksen säestämänä huokuu sanoinkuvaamatonta pahaenteisyyttä. Uhka ja pelko ovat käsinkosketeltavia tavalla, joka kylmää mieltä vielä pitkään elokuvan katsomisen jälkeenkin.

Argenton ensimmäinen askel puhtaan kauhun maailmaan jäi myös hänen parhaakseen, ellei mies vielä vanhoilla päivillään yllätä ohjaamalla kaikkien aikojen parasta kauhuelokuvaa. Se onkin ainoa, millä Suspirian voi ylittää.

Tällaisia elokuvia ei enää tehdä. Sääli.

giallo-fan86

Yleisesti Suspiriaa pidetään Argenton parhaana ja visuaalisesti se päihittääkin Deep Redin. Siltikin annan tällekin täydet pisteet, kuten Deep Redille. Allekirjoittanut ei ole aivan varma kumpi on se paras Dariolta, mutta molempia suosittelen katsomaan.

hebbu

Mitä meninkän tekemään,kun menin sanomaan Phenomenaa parhaaksi kauhuelokuvaksi ikinä,tämä SE kauhuelokuva. Ei kyllä ollut kovinkaan pelottava,ehkä johtui siitä,että katsoin tätä siman vaikutuksen alaisena. Ehkä kun katson tämän joskus uudestaan, pitäisi olla selvinpäin. Btw, oli kuintenkin erittäin hyvä elokuva,ehkä Argenton paras. Erityismaininta erikoiselle värimaailmalle ja Goblinin soundtrackille,vaikka tunnaria veivattiin hieman liika,joka alkoi vähän tympimään.

Key

Tosi pelottava ja jännittävä murhamysteeri. Ja se hyytävä musiikki hrr..

Living dead

Suspiria on ollut yksi lempikauhuelokuvistani siitä asti, kun näin sen ensimmäisen kerran. Leffan musiikki, visuaalinen ilme ja tunnelma tekivät vaikutuksen jo ensi näkemältä, ja myöhemmin, monien uusien katsomiskertojen myötä aloin ymmärtää paremmin myös leffan juonta. Silti Suspiriassa parasta on edelleen tunnelma, musiikki ja visuaalisuus. Ne korvaavat ohuehkon juonen ja muut mahdolliset heikkoudet. Suspiria on inspiroinut minua pitkään, ja jos pitäisi valita vain yksi paras Argenton leffa, niin se olisi varmaan tämä. (Myös pari muuta Argenton leffaa ovat (melkein) yhtä hyviä.)

Miskito

Mielettömän ihastuttava elokuva! Alkuun en ollut ihan varma mitä tuleman pitää, mutta aika pian tähän pääsi syvälle imuun ja koukuttui elokuvasta. Visuaalinen ilme todella kaunis ja ihanan nukkekotimainen hävähdyksellä Liisa Ihmemaata. Musiikki alussa hieman liian hyökkäävää ja jopa häritsevää. Loppua kohden musiikki rauhoittui ja muuttu todella miellyttäväksi.
Paras kohta lopussa kun Suzy löytää salaisen käytävän, ja varsinkin tässä visuaalinen ilme on todella miellyttävää ja valaistus saa olon unenomaiseksi. Juoni ei ole elämää kummoisempi, mutta riittää tässä elokuvassa täysin. Pienet kauniit yksityskohdat ja hahmojen persoonat värittävät tarinan ja minusta tässä elokuvassa itse tarina ei ole pääosassa vaan tunnelma.

Menee kyllä "kauhuelokuvien" top vitoseen ainakin!

Mr. Fancypants

Outo oli. Musiikit, valaistus, kuvaus ja lavastus oli tosi hyvin hoidettu.

MrHorror666

Dario Argentinon kaikki elokuvat ovat harvinaisen hyviä ja pelottavia, mutta Suspiria on kyllä ehdottomasti paras

Pelimies

Tajunnanräjäyttävä. Sillä sanalla voi kuvata tätä mestariteosta. Plussaa jännästä värimaailmasta ja Goblinin vinksahtaneesta musiikista.

ShadowDragon

Pidin kovasti, äänimaailma ja elokuvan värit olivat mukavaa katseltavaa, hakkaa 2000-luvun kaikki kauhuelokuvat.

skull

Kauhuelokuvien parhaimmistoa.

-Sorento-

Tämä oli eka ostamani Argento-leffa, sen jälkeen ostinkin heti viisi muuta. Tunnelma on kohdallaan koko leffan. Musiikki on myös painostavan hienoa.

Tappo

Aidosti pelottava mestariteos.

Tino

Argenton paras. Se sanoo jo paljon.

ToniJJJ

Hienot musiikit ja kirkkaat värit luovat hyytävän tunnelman. Mahtava leffa.

_Nowhere man_

vomppa

ZombieLover

Suspiria - tappavat huokaukset
Suspiria - tappavat huokaukset arvosana 3,87

Suspiria - tappavat huokaukset (1977)

Alkuperäinen nimi: Suspiria

Kauhu
1977
Dario Argento
Daria Nicolodi, Dario Argento
Alida Valli, Flavio Bucci, Jessica Harper, Joan Bennett, Stefania Casini
Italia, Länsi-Saksa
italia, venäjä, englanti, saksa, latina