En minä tätä kyllä komediana näe kun koko leffassa on vain yksi vitsi (vaikka kepeä leffa onkin, ei se siitä komediaa tee) mutta hieno nuoruuden kuvaus kyseessä. Näyttelijät ovat vieläpä todella luontevia rooleissansa (paitsi nuori Matthew McConaughey joka tuntuu esittävän liikaa), tuntuu siltä kuin he olisivat oikeita ihmisiä. Kaikki soljuu hienosti ja realistisesti eteenpäin ja yhtäkkiä tämä vain loppuu, niin hyvin meni aika tämän parissa. Ihan kuin olisi ollut oikeissa bileissä! Yksityiskohdatkin on hienosti mietitty, kerrankin 70-luvun kuvaus johon ei ole ympätty sellaisia vaatteita joita kyllä ehkä discoissa käytettiin mutta ei normaalissa elämässä. Sellaisia oikeanoloisia hienoja arkivaatteita. Ja musa oli hyvää. Pari vakavampaakin juttua oli mukaan ympätty, aluksi en tykännyt siitä kiusaamisteemasta mutta ainakin se syvensi tätä. Viihdyin kyllä, vaikka erinomaiseksi tätä ei voikaan sanoa. Se vaatisi jotain mikä sykähdyttäisi minua.

Glenn

Sekoilua ja pössyttelyä ilman minkäänlaista juonta. :D Sanomattakin selvää, että hyvä leffa.

3,5/5

Kuosimodo

Huippuleffa, saa ikävöimään 70 lukua, vaikken silloin vielä elänytkään.

Titan90

70-luvun nuorisoelämään keskittyvä Dazed and Confused kertoo Yhdysvaltalaisista high schoolin (mitä se nyt Suomessa sitten vastaakaan) kynnyksellä ja siellä jo aikaansa viettävistä kavepiireistä, joiden elämään kuuluu nuorempien kurmoottaminen, päihteiden käyttö ja autolla ympäriinsä ajelu. Välillä mukaan mahtuu hiukan myös urheilua ja vastakkaiseen sukupuoleen tutustumista. Varsin tutut lähtökohdat siis ja vähän vastaavanlaisia teinielokuva onkin ajan mittaan ilmestynyt lukuisia. Kyseinen yksilö lukeutuu kuitenkin parhaimmistoon genrekaveriensa keskuudessa ja Linklaterin juoneton lähestymistapa tuntuu jokseenkin sopivan konseptiin. Ei ole oikeastaan mitään juonta, kamera seuraa sekalaista sakkia sekalaisessa järjestyksessä ja toiminta on mitä milloinkin.

Myöskään teemasta tuttuihin kliseisiin ei kompastuta pahemmin, eikä elokuvasta löydykään juuri turhia hahmoja tai täysin mitättömiä kohtauksia. Kaikella tuntuu olevan ainaki jotakin sanomaa ja teini-ikäisten iänmukainen elämän filosofointi saa jalansijaa. Elämä on tässä ja nyt, ei parane heittää sitä hukkaan. Mistään todellisesta helmestä ei kuitenkaan voi puhua, sillä juonettomuus tuo mukanaan myös sivujuonteensa kokonaisuudelle. Mitä järkeä koko leffassa loppupeleissä on. Onko se vain ikäistensä kuvausta näiden ajatusmaailmasta, eli tehdään jotain silloin, jotain toista tuolloin. Teinileffat eivät lähtökohtaisesti kuulu suosikkeihini, joten sitä peilaten Dazed and Confused on kuitenkin ihan mallikelpoinen kokonaisuus. Katsoo ainakin kertaalleen ihan mielellään.

aeae

Komedia,
1993
Richard Linklater
Richard Linklater
Ben Affleck, Jason London, Matthew McConaughey, Michelle Burke, Sasha Jenson, Wiley Wiggins