Ludil

Intuitio varoitti tästä leffasta, mutta uteliaisuus tuppaa voittamaan järjen. Olihan kapteeni Kirkin viimeinen leffa pakko tsekata – eli se, millä tyylillä franchise antaa kapteeni Picardille vallan ja jättää Kirkille jäähyväiset. Krhm, niin. Nimenomaan ”tyylillä” ja paremmalla kässärillä toteutus olisi voinut olla säväyttävämpi. Tällaisenaan ”Sukupolvet” on ylivoimaisesti huonoin näkemäni Star Trek-elokuva eikä se houkuta tutustumaan Picardin seikkailuihin, jotka eivät nyt muutenkaan niin kiinnosta. Tässä kohtaa 60-luvun sarjan mahtavuus liihottelee täysin eri sfääreissä.

”Sukupolvet” vilisee ongelmia. Idea kapteeninvaihdosta on selvä, mutta muuten sekavalla rainalla ei ole tarkoitusta tai minkäänlaista ydintä. Kerronta tökkii alusta loppuun, juonikuviot ovat tarkoituksetonta kaaosta, dialogi on latteaa, hahmot pitkäveteisiä ja yksiulotteisia jne.. Meininki tuntuu aloituksen jälkeen larppaukselta: tyypit pukeutuvat tähtilaivaston miehistöksi, klingoneiksi (miksi joka halvatun leffassa pitää olla klingoneja?!?) ym. ja keksivät jotain, kun päätyvät ruudulle (tyyliin näin → tähtilaivastolarppaaja: ”Ai, minun vuoroni. Voisin näytellä pätevää jokapaikanhöylää”, toinen sellainen: ”Vähän draamaa mukaan. Minä voisin olla konemainen androidi, joka saa annoksen jokeriseerumia”, klingonilarppaaja: ”Koska me päästään estradille räyhään? Kattokaa nyt miten makeet kuteet ja fledat meillä on!”). Turhaannuin kun alun katastrofin jälkeen leffa esittää, että sillä on juoni/juonet, jotka kummiskin kiitivät yli hilseen ja lujaa. En käsittänyt tästä sekamelskasta muuta kuin sen kapteeninvaihdoksen.

Risoo kun totaalisen turhaan filmiin on tuhlattu aikaa ja rahaa. Viime elokuva eli huomattavasti menevämpi ”Tuntematon maa” ja sen lopetus kiteytti Kirkin saagan täydellisesti, joten sitä suuremmalla syyllä en voinut olla pohtimatta, miksi siis tämä elokuvantapainen on olemassa. Muutoin ”Sukupolvet” saisi yhden tähden pisteytyksen, mutta loppupuolen Nexus-hörhöilyt, jossa Kirkiä ei voisi paskan vertaa kiinnostaa Picardin jaaritukset, antavat puolen tähden korotuksen. Tämä oli ainoa kohtaus leffassa, johon pystyin samaistumaan.

mauge

Ainoo mitä tästä tajusin oli se, että ne vanhat tv-sarjan heebot ja uuden tv-sarjan heebot kohtasivat tässä leffassa. Shatner tärisi ja lenteli hienosti, kun tähtilaiva Enterprice otti osumaa. Muuten en oikeastaan tajunnut tästä oikeastaan mitään. Alkuperäinen TV-sarja on legendaarisempi kuin nämä elokuvat.

Star Trek - sukupolvet
Star Trek - sukupolvet arvosana 3,11

Star Trek - sukupolvet (1994)

Alkuperäinen nimi: Star Trek: Generations

Sci-fi,
1994
Star Trek 7: Sukupolvet, Star Trek: Sukupolvet, Star Trek VII
David Carson
Brannon Braga, Ronald D. Moore
Brent Spiner, James Doohan, Jonathan Frakes, LeVar Burton, Malcolm McDowell, Marina Sirtis, Michael Dorn, Patrick Stewart, Walter Koening, William Shatner