Jotakin elämää suurempaa. Tällaista elokuvaa ei voida koskaan tehdä toista.

Stand by Me on selvästi jotakin elämää suurempaa. Kuulostan epäkohteliaalta, ja se ei ole perimmäinen tarkoitukseni, mutta haluan ilmaista mielipiteeni siitä, ettette te lukijat ymmärrä tästä taiteesta hölökäsen pölöhäystä. Toivottavasti ette käsittäneet väärin.

Elokuva kertoo vuonna 1959 neljästä pikkukaupunki Castle Rockin teini-ikäisestä pojasta. Gordon "Gordie" Lachance (Wil Wheaton) on juuri menettänyt rakkaimman perheenjäsenensä, isoveli Dennyn, ja siksi hän tarvitsee normaalia enemmän tukea ystäviltään. Hänen vanhempansa eivät usko häneen vähääkään, ja se kolauttaa poikaparan itsetuntoa useasti. Toinen on kaupungin ns. "paha poika" Christopher "Chris" Chambers (River Phoenix). Jokainen kaupungin asukas uskoo hänelle käyvän kehnosti, myös hän itse. Chris ei ole kova jätkä, niin vain yleensä kuvitellaan, koska kaikilla on mielipide hänen perheestään ja muista "Chambersin kakaroista". Teddy Duchamp (Corey Feldman) on huonosta perheestä, paljon huonommasta kuin Chris. Hänen isänsä on hourulassa, eikä ihan syystäkään, sillä vanha mies käräytti kerran poikaansa vihastuessaan tämän korvan liedellä. Onneksi Teddyn korva ei kokenut mitään järkyttävää, vaikka se sinänsä esti Teddyn unelmat; hän ei päässyt armeijaa sen vuoksi. Teddy on hulluin jätkä, jonka kanssa Gordien porukat roikkuvat. Viimeisenä, muttei vähäisimpänä, Vern Tessio (Jerry O’Connell), joka on ehkä hieman jäänyt äitinsä helmoihin. Mutta ei Verniltäkään rohkeutta puutu, hän osaa muun jengin tavoin reagoida vaikeissa tilanteissa rohkealla tavalla. Lisäksi henkilökaartiin kuuluu Ace Merrill (Kiefer Sutherland), koko Castle Rockin painajaisuni, ylipahis, pienempiään kiusaava jenginsä pomo. Acella ei ole liian vähää eripuraa Gordien ja porukoiden kanssa. Lisäksi Chrisin veli Eyeball Chambers (Bradley Gregg) on vannoutunut Acen kannattaja, eikä siis säästy myöskään ei-niin-kovin-vähän rajuilta sodilta veljeään ja tämän ystäviä vastaan. Acen jengiin kuuluvat myös esim. Vernin isoveli Billy Tessio (Casey Siemaszko), Charlie Hogan (Gary Riley) ja Vince Desjardins (Jason Oliver).

Juoni: Vern kuulee isoveljensä Billyn keskustelevan Charlie Hoganin kanssa pikkupoika Ray Browerin (Kent Lutrell) kuolleesta ruumiista, jotka vanhemmat pojat ovat löytäneet. Nuoremmat Gordie, Chris, Teddy ja Vern lähtevät jalan junaraiteita pitkin kohti Back Harlow Roadia löytääkseen Ray Browerin ruumiin ennen vanhempia poikia ja päästäkseen telkkariin. Ja niin matka alkaa, ja se jatkuu aina niin kauan, kunnes jokainen pojista saa näyttää rohkeutensa ja kykynsä. Stand by Me kruunataan kasalla teini-ikäisten poikien mauttomia vitsejä, traagisia ja koskettavia kohtauksia, ja täydellisellä lopulla.

Ohjaaja Rob Reiner on tehnyt uskomatonta työtä nuorella castingillaan. Lapsinäyttelijät Wheaton, Feldman ja O’Connell yllättävät täysin, ja ovat täydellisiä näyttelijävalintoja. River Phoenix ei suo ikinä pettymystä, ja sitä täällä koneen ääressä itketään, että miesparka kuoli niin nuorena. Hänellä oli koko elämä edessään. Jos haluatte nähdä lisää pojan taidonnäytteitä, katsokaa elokuvat "Matkalla Idahoon", "Rakastan sinut kuoliaaksi" , "Sneakers" ja "Moskiittorannikko". Moskiittorannikko on neljän tähden kamaa, mutta jos tahtoo nähdä viiden tähden upeutta, katsoo nämä muut.

Stand by Me on täydellisyyden huippu. Tällaista elokuvaa ei voida koskaan tehdä toista. Yrittäkää vain, sanon takuuvarmasti, ettei se onnistu, ehei ikinä, koska niin ei käy. Se ei ole mahdollista. Antaisin sille suoralta kädeltä kuusi tähteä, jos se olisi mahdollista, mutta koska ei ole, annan vain viisi. Sääli.

nimimerkki: stand by me

Umberto D. - elämän vanki arvosana 4,16
Umberto D. - elämän vanki

Stand by Me - viimeinen kesä
Stand by Me - viimeinen kesä arvosana 4,06

Stand by Me - viimeinen kesä (1986)

Alkuperäinen nimi: Stand by Me

1986