schwartzy

4/5 hyvä elokuva ja trilogia kokonaisuudessa hyvä.

Omasta mielestä paras osa trilogiasta vaikka nimi "sota" apinoiden planeetasta on todella harhaanjohtava ja muutenkin elokuva on trilogian päätösosaksi aavistuksen vaisu, vaikka isoja tapahtumia on niin jää se omasta mielestä vähän minimaaliseksi.

Efektit ja näyttely 5/5

4/5 hyvä elokuva ja trilogia kokonaisuudessa hyvä.

Efektit ja näyttely 5/5

keijomies

Trilogian paras osa! Ensimmäinen tunti erittäin loistavaa tarinankerrontaa. Kolmannessa näytöksessä vauhti hieman hiipuu ja leffa ja sen hahmot muuttuu aika hölmöiksi. Kaikki kuitenkin tapahtuu hyvän maun rajoissa ja ei jää sen pahemmin ärsyttämään. Kaiken kaikkiaan tosi viihdyttävä pläjäys. Serkis on äijä!

Ludil

”Sota apinoiden planeetasta” jatkuu suoraan siitä mihin edeltävä leffa ”Apinoiden planeetan vallankumous” päättyi. Tällaisenaan se on, kuten koko 2010-luvun apinatrilogia, alustusta vuoden 1968 ”Apinoiden planeetalle”. Eli tässä leffassa käydään nimenmukaisesti sotaa ja saatellaan se päätökseen. Hyvä niinkin, mutta olen vuoden 2011 ”Apinoiden planeetan synnystä” asti toivonut näkeväni Caesarin johtavan apinasivilisaation (jollainen on siinä 60-luvun leffassa) rakennusprojektia, mutta tässäkään osassa leffa ei etene ihan siihen pisteeseen. Ähhh, turhauttavaa.

”Sota apinoiden planeetasta” tarjoaa sinänsä samantyylisen teema-asetelman kuin ”Apinoiden planeetan synnyssä” ja uskaltaa pureutua inhimillisyyden ja ihmisyyden peruskysymyksiin varsin karulla tavalla. Leffana se ei ole mikään hyvän mielen action-pläjäys vaan kuten edeltäjänsä, se on synkkää (toiminta)draamaa, jonka synkistelyä on viety erittäin ilottomalle sfäärille. Peukkua jo sille, että kesäleffa voi olla raskaampikin teos.

Elokuva ei saanut heti puolelleen vaikka sen musiikki on painostavaa, sen apinat ovat nyt todella realistisen näköisiä/oloisia plus miljöö on upea. Alussa tuli sellainen olo, että olen nähnyt tämän ennenkin, mutta kun tarina sai jossain kohdassa imaistua paremmin mukaansa niin loput kaksi tuntia kuluivat hujauksessa. Raina oli sen mainitun synkän lisäksi jännittävä, paikoin ahdistava ja myös koskettava, siitä kiitos onnistuneen neutraaleille hahmoille joilla on syvyyttä. Caesaria näyttelevä Andy Serkis on tuttuun tapaan suvereeni tällaisissa rooleissa ja everstiä tulkitseva Woody Harrelson on juuri oikeaoppisen sopivan paskiaismainen kylmänä miehenä, jolla on syynsä olla tematiikanmukainen. Vakuuttavinta huolellisessa ja symbolisessa kokonaisuudessa on se, miten leffa saa muutamista yksittäisistä kohtauksista todella väkeviä.

Olen antanut trilogian jokaiselle osalle neljä tähteä ja annan saman pisteytyksen nytkin. Vuoden 68 ”Apinoiden planeetta” on eri tyylinen eikä sinänsä liity tähän trilogiaan mitenkään, mutta se on edelleen se säväyttävin apinaleffa, jonka pohjimmaisesta voimasta ”Sota apinoiden planeetasta” ei ole kaukana.

OZMOxD

Apinoiden planeetta-trilogian viimeinen osa on omasta mielestäni oikein onnistunut elokuvana. Ihmisten ja apinoiden asemaa pohditaan monelta kantilta. Erityisenä lähtökohtana elokuvassa tuntuu olevan, että molempien osapuolten toiminta ja motiivi esitetään katsojalle tavalla, jonka tarkoitus on ymmärtää molempia.

Selkeää hyvä ja paha asetelmaa en siis omasta puolestani osaa tästä elokuvasta osoittaa. Ja tämä toimii mielestäni oikein hyvin näin. Ehkä tätä olisi kuitenkin saattanut viedä vieläkin syvemmälle.

Elokuvan pääasiallinen tarkoitus on kuitenkin saattaa Caesarin tarina lopulliseen päätökseensä ja sen se myös tekee. Itse trilogia oli itselleni kokonaisuudessaan positiivinen yllätys.

Addeh

phodos

WreckMe666

Sota apinoiden planeetasta
Sota apinoiden planeetasta arvosana 3,73

Sota apinoiden planeetasta (2017)

Alkuperäinen nimi: War for the Planet of the Apes

Sci-fi,
2017
Matt Reeves
Mark Bomback, Matt Reeves
Amiah Miller, Andy Serkis, Gabriel Chavarria, Judy Greer, Karin Konoval, Steve Zahn, Terry Notary, Woody Harrelson