Keräilijä

Aina puhutaan osista, se on välillä ärsyttävää. Pidänkin nyt tarpeellisena katsoa näitä apinoita kokonaisuutena. Olen tullut siihen tulokseen että tämä oli kokonaisuutena ok. Eittämättä elokuvasta tuli mieleen spiderman-elokuvat, labratouhut yms. Ei ole tavatonta sanoa että tämäkin yhtenevä kolossi on sitä samaa pullaa kuin nykyään lähes kaikki tällaiset modernin ajan seikkailu/toimintaleffat. Toisto onkin myyntikikka joka toistuu 2000-luvulla turhan monessa elokuvassa. Ymmärrän sen. Rahaa on saatava uusiin autoihin ja kesämökkeihin, adoptiolapsista puhumattakaan. Alkudraama, keskiseikkailu ja diipadaapa. Lopuksi suuri sota höystettynä draamalla. Eli ihan perushöttö juoni. Ei se mitään, ei voi odottaa että ihmisen aivot kehittäisivät enää mitään uutta.

Sinäänsä ajankohtainen elokuva, sillä omalla ihanalla tavallaan elokuvaa voi katsoa eri näkökulmasta: nimittäin iduluution kannalta. Seuraavat, ja myös nykyiset, sukupolvet muokkaavat palloamme ylikansoittuvaksi ruttopalloksi. Iduluutio on väistämätöntä ja kohta meille kasvaa turkki ja kiipeilemme puissa ja imemme peukaloita. Jokainen jytky ja uusi Trumppi kertovat karua sanomaansa. Leivotaan muuri, tusina kertaa tuhat pommia, haukutaan kaikki maat pystyyn, kiivetään sinne pilvenpiirtäjään, poltetaan iso kuubalainen, haukutaan lisää muita maita, etenkin king kong kunggia, ammutaan kokeeksi muutama pommi johonkin never hööt autiomaahan, kun hiukset tippuu niin ostetaan vetyperoksidi peruukki ja tehdään geelillä kivikova purje keskelle päätä, haukutaan välillä Venäjä, kadotaan maan alle kuukaudeksi, palataan maan pinnalle, haukutaan p-koreaa, king kong suuttuu, tumppi ärähtää, kongi menee itseensä ja menee maan alle, putin karjuu, trumppi haluaa jutella, paiskataan kättä no man's landilla eli Hesassa never hööd Suomessa, ollaan parhaat kaverit, puretaan ydinpommi sopimukset, haukutaan venäjä ja putin, kiivetään pilvenpiirtäjään, pyydetään lainaa Kiinalta ja lopuksi ostetaan Venäjän kanssa merenrantatontteja kilpaa Suomesta. Tässä teille Apinoiden planeetan oikea synty.

tepi

Tuntuu että näiden leffatrilogioiden kanssa on aina sama juttu. Ekassa on hyvä tarina. Toinen on hyvän alun siivittämänä ok. Kolmas osa toistaa edellisten juonikuvioita ja siinä on pelkkää toimintaa ja kliseitä.

Caesar joutuu muiden apinoiden sekaan vangituksi. Virus jyllää vielä ihmisten parissa. Ihmiset marssivat ja pullistelevat Yhdysvaltain kansallishymnin soidessa. Asetelma on turhan osoitteleva ja alleviivaava. Loppu on myös helppo arvata.

Leffa on paljon velkaa westernmytologialle. Ainakin niille tarinoille jotka kerrotaan intiaanien näkökulmasta. Sorrettu kansa nousee vahvan johtajansa voimalla. Caesar näyttää myöskin potevan Geronimo-kompleksia.

Nyt meni kyllä turhan syvälliseksi. Menevää äksöniä tämä kyllä on. Apinoiden planeetta-leffat ovat tehneet täyden kierroksen. Ekan AP-leffan tapahtumat ovat vielä kaukana edessäpäin. Mitään viitteitä en siihen huomannut.

TheJim

Sota apinoiden planeetasta
Sota apinoiden planeetasta arvosana 3,72

Sota apinoiden planeetasta (2017)

Alkuperäinen nimi: War for the Planet of the Apes

Sci-fi,
2017
Matt Reeves
Mark Bomback, Matt Reeves
Amiah Miller, Andy Serkis, Gabriel Chavarria, Judy Greer, Karin Konoval, Steve Zahn, Terry Notary, Woody Harrelson