Paul W.S. Andersonin mestariteos! Soldier on niin nautittava elokuva, että puolitoista tuntia sitä katsoessa tuntuu vain yhdeltä kokonaiselta. Anderssonia ei minään draaman mestarina tunneta, mutta Soldierin alkupuolella nähdään jopa oikeasti koskettavaa tavaraa. Russelin Kurtti onnistuu esittämään lähes mitään sanomatonta sotilasta todella uskottavasti.

Visuaalisestihan Soldier on äärimmäisen onnistunut. Paikat, alukset ja tehosteet ovat huippuluokkaa, ja leffalla onkin jossain määrin jonkinlaista tekemistä Blade Runner -mestariteoksen kanssa. Teokset eivät kuitenkaan ole lainkaan samankaltaisia, vaikka kirjoittaja onkin sama.

Suurin syy Soldierin loistavuuteen on, yllättäen, jälkipuolella nähtävä tiukkaakin tiukempi action.
"Tapan heidät kaikki, sir" sanoo Russelin Kurtti, ja lopussa voimme todeta, että kun Russeli puhuu, puhuu hän asiaa.
Kovemman levelin väkivaltaa on luvassa räiskinnän ja kivuliaan turpasaunan muodossa.

Tieteiselokuvan suuri merkkipaalu tämä ei ole, koska jostain perkeleen syystä sekö suurella yleisöllä että kriitikoilla oli parempaa tekemistä. Ilmeisesti siis Takenin ensimmäinen raileri julkaistiin kymmenen vuotta ennen itse elokuvaa, ja kaikki kuolasivat sen perään ja runk.. No, ymmärrätte varmaan. Soldier on siis mielestäni genren törkeän aliarvostettuja jalokiviä. Neljä ja puoli.

Soldier
Soldier arvosana 3,05