Keräilijä

Hieno dokumentti kertoo hienosta jääkiekko persoonasta. Upean uran jääkiekossa toimittanut Teemu Selänne on näitä harvoja urheilijoita joita jaksaa oikeasti seurata dokumenttina.

Masu

Hieno dokkari hienosta ihmisestä. Arvostin Selännettä sekä urheilijana että rakastavana perheenisänä jo ennestään, mutta luulen, että dokumentti sai minut arvostamaan häntä entistä enemmän. Teemun ihmisarvot sekä moraaliset arvot vastaavat pitkälti omiani, joten mielenkiintoni säilyi alusta loppuun ilman ongelmia. Suositellaan myös muillekin kuin lätkäfanaatikoille.

Dokkarin päähuomio ei todellakaan ole pelkästään tai edes enimmäkseen jääkiekossa ja/tai "Temen" jääkiekkouran huippuhetkien näyttämisessä. Minua tämä ei haitannut, sillä en itse jääkiekkoa koko sydämelläni seuraakaan. Suurennuslasin alle on päätynyt Selänteiden yksityiselämä, jota ympäröivät rakastavaiset läheiset ja ystävät, sekä Teemun kehitys ihmisenä niin fyysisesti kuin henkisesti aina nykypäivään asti. Vähäisiä ikäviä asioita käsitellään myös, mutta melko kevytkenkäisesti. Huumoria on myös riittämiin.

Pidin Sel8nteestä hieman enemmän kuin esimerkiksi Kuningas Litmanen-dokumentista, koska Selänteestä on saatu valovoimaisempi kuvauskohde kuin Litistä. Teemu Selänteen energisyys, lämminhenkisyys sekä periksiantamattomuus on saatu hyvin viestitettyä ruudulle. Toivon todella, että muutkin kuin lätkänuoret ottaisivat tämän kaverin edes yhdeksi idoleistaan, sillä kaverilla on sydän paikallaan.

stranger in this town

Ihan kelpo dokkari jääkiekon ja Teemun ystäville. En kuitenkaan tätä dvd-kokoelmaani ostaisi.

Kronologisuuden puute ja itse jääkiekon pelinä/Teemun suoritusten vähäinen näyttäminen vähentää mielenkiintoa jonkun verran. Antaa Teemusta ihmisenä hyvän kuvan. Hyvä esikuva lapsille ja nuorille, että kova työ, oikea asenne ja tietty nöyryys vievät elämässä pitkälle. Fiksu jääkiekkoilija, niitä kun ei ihan joka oksalla kasva!

Villetys

Sel8nne on ihan hyvin onnistunut dokumentti ja henkilökuva yhdestä kaikkien aikojen parhaimmasta suomalaisesta jääkiekkoilijasta. Elokuvassa käydään hyvin Teemun uraa läpi aina Jokeri ajoista nykyhetkeen ja keskitytään myös paljon kaukalon ulkopuoliseen elämään. Siellä se vaan 43 vuotiaana vieläkin paukuttaa maaleja NHL:ssä ja 700 maalin rajapyykki lähestyy. Hattua on nostettava Teemun hienolle uralle.

Visailija

Teemu Selänne on ollut omia nuoruuden idoleita, vaikka hokkareita ei ole juurikaan tullut jalassa pidettyä. Selänteestä tehty dokkari keskittyy jopa yllättävän vähän kaukalon tapahtumiin ja enemmän kaikkeen muuhun.

Dokumentin rakenne ei ole oikein mieleeni. Välillä hypitään vuodesta ja aiheesta toiseen melkoista kyytiä, josta johtuu pienoinen sekavuus. Haastateltavina on pelikavereita, valmentajia, sukulaisia ja muuta porukkaa, joka on ollut jollain tapaa tekemisissä Teemun kanssa hänen uransa aikana. Ihan hyvää tarinaa tulee jokaisen suusta, vaikka toisilla on kokonaisuuteen selkeästi enemmän annettavaa, kuin toisilla. Tarinointia höystetään suurella määrällä valokuvia ja videoita, mikä elävöittää höpöttelyä mukavasti.

Oma kuvani Teemusta ei juuri muuttunut tekeleen aikana. Todella kilpailuhenkinen, huumorintajuinen ja hyvät elämänarvot omaavalta kaverilta vaikuttaa edelleen. Ainut mikä pisti korvaan oli, että Selänne ei ole kuullut koskaan kenenkään NHL-pelurin käyttäneen dopingia. Uskoo ken tahtoo. Pientä negatiivista säröä yritettiin luoda vaikkakin aika hellin kätösin. Tosin kuten Teemu itse sanoo, niin on yrittänyt pysytellä poissa hankaluuksista, joten mitään suuria paljastuksia en edes odottanut.

Hienoimmat saavutukset ja pahimmat pettymykset käydään toki läpi, mutta aikamoisella vauhdilla. Vaikka itselleni Teemun pelihistoria on hyvin tiedossa, niin niitä huippuhetkiä kaukalon puolella olisi voinut fiilistellä hieman pidempään.

Selänne on miellyttävän oloinen persoona ja kiinnostavuudessa eri planeetalta, kuin vaikka Jari Litmanen ja hänestä tehty dokkari. Parempaankin olisi ollut mahdollisuudet, mutta ihan hyvä näinkin.

aeae

ajv